Swedbank och Sparbankerna



Är det säkert att göra affärer med Swedbank via internet?
– Ja, det är det. Säkerhet har mycket hög prioritet hos oss, säger Anders Altenburg som arbetar med informationssäkerhet på Swedbank.
   Han nämner internetbanken, virtuella betalkort (e-kort) och direktbetalning som exempel på hur Swedbank utvecklar trygga tjänster för sina företagskunder.
   – Men det är minst lika viktigt att du som kund hanterar din lokala miljö på ett korrekt sätt. Altenburgs tips är att se till att företaget alltid har ett uppdaterat antivirusprogram och en brandvägg som är aktiverad och rätt inställd.
   Det är också viktigt att operativsystem och webbläsare är försedda med de senaste säkerhetsuppdateringarna. En väl skyddad dator minskar risken för virus eller elakartade program som kan användas för brottslig verksamhet.
   Ett annat måste är att alltid logga ut när du är klar med dina affärer, så att inte någon annan kan komma åt din personliga information.

Lösenord är värdehandlingar
Lösenord bör betraktas som värdehandlingar. Swedbank avråder sina kunder från att använda lösenord som är riktiga ord. En bättre idé är att memorera en mening och använda ordens initialer till lösenordet. Använd både versaler och gemener och lägg gärna till något specialtecken.
   Så kallad phishing är ett omtalat probelm. Phishing är ett samlingsbegrepp för bedrägerier där falsk e-post och falska webbplatser – som ser ut att komma från ett välkänt företag – används för att lura någon att lämna ut en hemlig uppgift. Att falska e-postmeddelanden kan se äkta ut kan vara förvirrande. Läs därför tipsen här intill!

Vad vill du fråga Swedbank och Sparbankerna om?
Skriv till oss på redaktionen!
Tillbaka till förstasidan
 

kolumnbox, top


  • Swedbank och Sparbankerna ber aldrig sina kunder att lämna ut kortnummer eller koder via e-post. Lämna alltså aldrig ut sådan information, till din bank eller någon annan.
  • Svara inte på e-post där du uppmanas lämna personliga eller hemliga uppgifter och klicka inte på länkar i sådana meddelanden.
  • Kontrollera att din banks riktiga webbadress anges i webbläsarens adressfönster innan du loggar in på din internetbank. När du har loggat in ska adressen börja med https:// och ett hänglås ska vara synligt i webbläsarens statusfält, vanligen nederst på sidan.
  • Följ din banks instruktioner och råd för internetbanktjänster.
  • Släng genast oönskad e-post.
  • Om du känner dig osäker, kontakta internetbankens kundtjänst.
kolumnbox, botten



Bättre Affärer vänder sig till Swedbanks och Sparbankernas företagskunder och ges ut tio gånger per år.
Ansvarig utgivare: Kennet Karlsson. Produktion: Redaktörerna. Teknikleverantör: Brightly.