Swedbank och Sparbankerna



Tillbaka till förstasidan Skriv ut Tipsa en kollega


Nyföretagandet i Sverige har nått rekordhöjder. Hetast är företag som hjälper till med jobbet, hemmet eller hälsan. Tillverkning är däremot inget som lockar de nya företagarna.
– En stor del av alla nystartade företag säljer tjänster, det är inget snack om saken. I stort handlar det om att sälja kunskap. Fler och fler hjälper andra företag med diverse tjänster men det finns också de som vänder sig till privatpersoner, säger Jan Jansson, rådgivare på Stockholm Nyföretagarcentrum.
   Under 2005 startades 44 585 nya företag i Sverige. Det är närmare 3 000 fler än året före, skriver verket för näringslivsutveckling, Nutek, i sin årsbok 2007.
   Bland de nya företagen tillhör hela 80 procent tjänstesektorn och de erbjuder främst företagstjänster och finansiell verksamhet, hälso- och sjukvård, sociala tjänster och andra samhälleliga och personliga tjänster.

Hushållstjänster tar fart

– Allt fler jobbar också med det vanliga hushållet. Den servicen fanns redan för ungefär 1,5 år sedan, innan debatten om hushållsnära tjänster hade kommit igång. Men då visste man inte var gränserna för vad som är avdragsgillt gick, säger Jan Jansson.
   Han berättar också att heminredning och trädgårdsdesign har ökat enormt samt att branscher för välmående går bra.
   – Det gäller både fysiskt och psykiskt välmående. Det kan vara massage eller någon som erbjuder sig att vara coach eller personlig mentor till exempel.
   Att många nya företag tillhandahåller vård och omsorg tror Jan Jansson beror på att samhället har accepterat en övergång av tjänster från den offentliga sektorn till den privata.

Industrinäringen krävande

Endast 7 procent av alla företag som startades 2005 arbetar med tillverkning, jämfört med 34 procent som erbjuder företagstjänster och finansiell verksamhet, visar statistik från Institutet för tillväxtpolitiska studier, ITPS.
   – Industrinäringen kräver mer. Men den är å andra sidan inte lika turbulent som tjänstenäringen, där fler företag läggs ner, säger Peter Vikström, avdelningschef på ITPS.
   Det är kvinnorna som gör framtiden mest intressant, tycker Peter Vikström. Han tror att den pågående ökningen av kvinnliga företagare kan förändra fördelningen av nya företag och påverka den offentliga sektorn.



Hjälpa andra med välbefinnandet. Exempel: massage, personlig tränare, coaching eller terapi enligt gammal österländsk tradition.
Hushållsnära tjänster som städning och omsorg.
Avknoppning av kommunal verksamhet. Till exempel barn-/ äldreomsorg, privata skolor, när sjukvård med personlig inriktning.
Egen design. Skapa eget klädmärke, konstnärsverksamhet, multimedia.
Service till etablerade företag. Till exempel data-/IT-konsult, catering etc.



The Banker - Bank of the year Bättre Affärer vänder sig till Swedbanks och Sparbankernas företagskunder och ges ut tio gånger per år.
Ansvarig utgivare: Kennet Karlsson. Projektledare: Ellen Carlgren. Redaktör: Åsa Antonsson.
Produktion: Redaktörerna. Teknikleverantör: Brightly.