Swedbank och Sparbankerna



Tillbaka till förstasidan Skriv ut Tipsa en kollega

Indien är en motorväg rakt in i himlen för svenska företag som sneglar österut.
– Svenskar har bra rykte i Indien och svenska produkter förknippas med seriositet och hög kvalitet, säger Bengt Johansson på Exportrådet.
Om världen vore en Formel 1-bana skulle Indien vara en Ferrari. Landet far fram, tar plats och ber inte om ursäkt för sig. Och varför skulle man det?
   Indien, med över en miljard i befolkning och en medelklass på nära 300 miljoner, representerar i dag en stor och viktig lokal marknad såväl i Asien som globalt. Det kryllar av affärsmöjligheter – för den som har tid och resurser.
   – Indiskt affärsliv är relationsdrivet. En indier gör aldrig affärer med en person han eller hon inte tycker om. Därför måste man bjuda på sig själv och intressera sig för sina affärspartner. Ofta är det första mötet väldigt positivt och öppnar många möjligheter. Däremot upplevs ofta möte nummer två och tre som om att processen inte går framåt. Det måste man respektera och förstå att det handlar om att bygga en relation, inte bara att avsluta en affär. Kommer man vidare i den processen får man ofta en väl fungerande affärsrelation, säger Bengt Johansson på Exportrådet i Bangalore.

Telekom och fordon växer

I dag finns det tre sektorer som är högintressanta för svenska företag. Telekomindustrin växer i en rasande fart med mellan sex och sju miljoner nya mobilabonnenter varje månad. Näten byggs ut i snabb takt och Ericsson öppnar en ny basstation var 24:e minut. Dessutom rusar fordonsindustrin fram i racerfart i Indien.
   – Vi ser också medicinsk teknik som en intressant och stark marknad för svenska företag. Indien har en lång tradition av att tillverka läkemedel och tillsammans med en högklassig privat sjukvård innebär det att den typen av företag har stora möjligheter i Indien, säger Bengt Johansson.

Vill du placera i Indien? Läs om Swedbank/Roburs
nya fond BRICT
Länkpil Läs också om SPAX Marknadskraft BRIC



Indier är nyfikna och öppna och det är inte alls ovanligt att diskutera religion. Man ska bjuda på sig själv, ta med sig ett leende och ha en öppen attityd. Det kan dock vara vanskligt att ge sig in i politiskt känsliga diskussioner, framför allt omkring relationen med Pakistan och Kashmirkonflikten.
   Beröm de framsteg Indien har gjort de senaste 15 åren och behandla dina affärskontakter som jämlika affärspartner.
   Indien är väldigt mån om att lämna u-landsstadiet och inom många områden är landet världsledande redan i dag.




Antal invånare: Drygt en miljard.
Huvudstad: New Delhi.
Statsskick: Republik.
Religion: Ungefär 80 procent av indierna är hinduer. Islam är näst största religion.
Affärsklimat: Indien har under flera år upplevt stark tillväxt och BNP växer med mellan 8 och 10 procent per år för tillfället. En rad ekonomiska reformer sedan början av 90-talet har gett
resultat och den starkaste drivkraften i dag är den inhemska konsumtionen.
Affärsspråk: Engelska.
Viktigaste exportprodukterna: Indien exporterar textil- och lädervaror, verkstadsprodukter, ädelstenar, te och järnmalm. Nästan 25 procent av Indiens exportvaror går till Europa. Ungefär halva Sveriges export till Indien består av telekomrelaterade produkter och tjänster.


The Banker - Bank of the year Bättre Affärer vänder sig till Swedbanks och Sparbankernas företagskunder och ges ut tio gånger per år.
Ansvarig utgivare: Kennet Karlsson. Projektledare: Ellen Carlgren. Redaktör: Åsa Antonsson.
Produktion: Redaktörerna. Teknikleverantör: Brightly.