Tillbaka till förstasidan Skriv ut Tipsa en kollega Prenumerera!
Ledare

Miljö är ingen gimmick!

Det är inte för att verka duktiga som vi ska ta hänsyn till miljön. Ditt företags insatser för miljön kan vara avgörande i konkurrensen om kunder och medarbetare. Det skriver Anders Ekedahl, Swedbanks företagsmarknadschef.
Det är mycket prat om klimat nu. Aldrig har uppvärmningen som hotar vårt jordklot uppmärksammats så mycket som de senaste månaderna.
   Av marknadsföringen att döma tycks många stora företag tävla om vem som är den största klimatkramaren. Det är jättebra – förutsatt att det finns riktig handlingskraft bakom orden!
   Swedbank har länge arbetat för att vår verksamhet ska vara förenlig med en hållbar utveckling. Denna strävan har gjort oss till Sveriges enda miljöcertifierade affärsbank, något vi självklart är stolta över.

Sund företagsamhet

Men det är inte för att mildra ett dåligt samvete eller för att framstå som en duktig samhällsmedborgare som vi arbetar så hårt för att leva upp till miljöcertifieringskraven.
   Vad det handlar om är sund företagsamhet. Att ta miljöhänsyn handlar om att hushålla med sina resurser, vilket också är en förutsättning för företagsekonomin.
   Det är ju inte för imagens skull som vi släcker lampor och datorer, sparar papper, har telefonmöten eller väljer tåget framför flyget. Framför allt gör vi det för att spara på onödiga kostnader, något varje företagare bör göra.

Din miljöprofil?

Med andra ord: miljön är ingen gimmick! Ditt företags insatser för miljön kan vara avgörande i konkurrensen om kunder och medarbetare.
   Bli inte förvånad om också banken ställer frågor om företagets miljöprofil nästa gång du behöver ett lån. Som bank är vi ju angelägna om att våra företagskunder överlever på lång sikt, vilket man kanske inte gör utan en genomtänkt plan för hållbar utveckling.
   Har du förresten tänkt på att det börjar bli något av en statusfråga att tänka miljömedvetet? Det går inte att ta miste på människors engagemang när det gäller att dra ner på energiförbrukningen och handla ekologiskt. Att vara klimatsmart har blivit en folksport. Jag tror och hoppas att trenden håller i sig!



FOTO: BJÖRN LEIJON
Så blir vi klimatsmarta
Det finns flera saker vi som bank och du som kund kan göra tillsammans för att minska förbrukningen av resurser. Några konkreta exempel på vad Swedbank erbjuder är:
  • Finansiering av miljöbilar till företag.
  • Placering i etiska fonder. Roburfonderna Ethica investerar i företag som kan hantera sina sociala, etiska och miljömässiga risker.
  • Elektroniska betalningslösningar. Internetbanken sparar många träd!
  • I maj gick vi på många kunders begäran över till elektroniska aviseringar och kontoutdrag, besked som tidigare skickades ut med post. Avisering i internetbanken ger en bra överblick eftersom all information är samlad på ett och samma ställe.