Tillbaka till förstasidan Skriv ut Tipsa en kollega Prenumerera!
Månadens affärsland

Kina – en utmaning värd att ta på allvar

Ett land fullt av framtid, ett land späckat med möjligheter. Med 1,3 miljarder invånare, en yta större än Europa och stora kulturella skillnader mellan nord och syd är Kina samtidigt en utmaning värd att ta på allvar.
Per Portén på Exportrådet i Beijing möter ibland frågetecken från svenska företagare.
   – Jämfört med andra länder kan det vara mer komplext och tidskrävande att göra affärer i Kina. Det är svårt att förstå lagstiftningen och det finns saker som måste göras på ett visst sätt utan att det tydligt anges. Men tar man hjälp av någon som kan och har gjort det förut är det inte svårt.
   Kina är i dag i princip i kapp Tyskland som världens tredje största ekonomi, efter USA och Japan. Dessutom är tillväxten i den kinesiska ekonomin betydligt högre än i dessa tre länder. Därför gör vissa prognoser gällande att Kina kommer att ha världens största ekonomi inom ungefär 50 år. Det är framför allt utvecklingen i kustområdena runt Shanghai i öst, runt Guangzhou och Hongkong i syd, samt runt Beijing i norr som står för tillväxten.

Potential för tillväxt

– Det som Kina står inför nu är att sprida det relativa välstånd som uppstått i kustområdena till inlandsregionerna. Totalt sett är BNP per capita cirka 1 700 US-dollar. Om man jämför det med till exempel Sverige på cirka 30 000 US-dollar per capita kan man se att det finns en stor potential för framtida tillväxt. Detta, i kombination med WTO-medlemskapet som underlättar för utländska företag att verka i Kina, gör landet till en mycket intressant marknad för utländska företag, säger David Lekås på Exportrådet i södra Kina.
   Men allt är inte guld och gröna businesskogar i Kina.
   – Vi hoppade på tåget när det stod stilla vid stationen, men i dag rullar tåget mycket fortare och det gör ondare att ramla av, säger Bengt-Olov Lundberg, vd på armaturföretaget Nordic Light i Skellefteå, en av årets finalister till Swedbanks Företagarpris.
   – Det kan verka lockande att göra affärer i Kina, men det är otroligt mycket byråkrati och man måste tänka igenom konsekvenserna innan man kastar sig in i affärslivet i Kina i dag.

Socialt ansvar

En fråga som många ställer sig är om man verkligen bör göra affärer med ett land som inte respekterar de mänskliga rättigheterna.
   – Det är en fråga som våra politiker och vår ambassad jobbar mycket med. Exportrådets roll är att hjälpa svenska företag med sin internationella affärsutveckling och vi har tagit fram ett koncept för att informera om CSR, företagens sociala ansvar, och för att guida svenska företag med relaterade utmaningar i Kina och andra länder, säger Per Portén.


Ikon: v2/tv_icon_small.png Se webb-reportage om Kina
Följ med på affärsresa till Shanghai den 17–23 november! Läs mer och anmäl dig här

Bästa tipsen för affärer i Kina
Enligt David Lekås på Exportrådet:
  • För svenska företag som vill etablera sig i Kina är det viktigt att först analysera var i Kina de bästa förutsättningarna finns för just deras verksamhet.
  • Välj själv din partner, bli inte vald. Kina är fortfarande en outvecklad marknad, framför allt när det gäller kontrollsystem av olika slag. Det finns därför tyvärr ett stort antal oseriösa företag vilket gör att man måste lägga tid på att göra en noggrann utvärdering av potentiella partner och även träffa dem på plats i Kina. Det är också viktigt att säkerställa att de potentiella partnerföretagen arbetar enligt bra etiska riktlinjer. Det kan man göra genom att tillsammans med sitt partnerföretag utarbeta riktlinjer för detta som man sedan följer upp.
  • Bygg relationer kontinuerligt. I Kina gör man inte affärer mellan två företag utan mellan två personer. Vid ett besök i Kina ska man se till att få träffa rätt person och vara aktivt social under luncher och middagar. Se till att efter mötet följa upp med regelbundna kontakter.
 


ILLUSTRATION: MARIA ESAIASSON
Snabba fakta
Antal invånare: Cirka 1,3 miljarder.
Huvudstad: Peking.
Statsskick: Republik.
Religion: Ingen officiell religion, men stor andel av befolkningen utövar taoism och buddhism.
Affärsklimat: Mycket intressant för svenska företag, speciellt inom miljöteknik, fordonsindustrin och tjänstesektorn.
Affärsspråk: Kinesiska/mandarin och engelska. Viktigaste exportprodukterna: Kläder, skor, IT-utrustning, hemelektronik och elektriska produkter.
 


Oskrivna regler i affärslivet
  • Jobba alltid med öppna frågor i Kina. Vid direkta frågor säger din motpart så gott som alltid "ja". Undvik därför att ställa ja- och nej-frågor.
  • Fråga i stället om hur de skulle göra något och ställ följdfrågor för att se att de verkligen har förstått vad du menar.
  • Var noga med att ingen förlorar ansiktet, det innebär skandal i den kinesiska kulturen.