Tillbaka till förstasidan Skriv ut Tipsa en kollega Prenumerera!
Månadens affärsland

Tyskland – auf Deutsch, bitte!

”If I’m selling to you, I speak your language. If I’m buying, dann müssen Sie Deutsch sprechen.”
Frasen yttrades av den förre förbundskanslern Willy Brandt på 70-talet men är lika sann idag.
Medan stora delar av världen accepterar engelska runt mötesbordet är det tyska som gäller i Tyskland.

– Tyskar känner sig inte trygga med engelska. Tyskarna har en helt annan ställning i Europa än svenskarna som ju inte är riktigt lika många till antalet och vana vid att anpassa sig, menar Magnus Hedin på Exportrådet i Berlin.

Stark konjunktur

Men klarar du språket kan det vara läge att blicka söderut. Det tyska affärsklimatet är bättre än på flera år. Sysselsättningsgraden ökar och konkurserna blir färre, enligt Exportrådet.

– En särskilt stark marknad just nu är, precis som i resten av världen, miljöteknik. Tyskland ligger långt fram inom det här området. Även den tyska bilindustrin är som alltid viktig för landet och relativt välmående i dessa goda tider, säger Magnus Hedin.

Enligt Magnus Hedin kan dock den starka prispressen och konkurrensen i landet komma som något av en överraskning för utländska aktörer. Som en av världens absolut största marknader har Tyskland stor förhandlingsstyrka.

Svenskar har gott rykte

Tyskland är världens tredje största industrination och Sveriges största handelspartner. Förutom den geografiska närheten och de kulturella likheterna har Sverige ett gott rykte och en lång handelstradition med Tyskland att se tillbaka på. Sveriges ställning i Tyskland stärks dessutom genom de drygt 700 svenska dotterbolag som finns etablerade i landet.

– Svenskar uppfattas som informella och ohierarkiska. För en tysk kan en informell atmosfär skapa en viss osäkerhet, speciellt när svenskar vill ta konsensusbeslut istället för att låta chefen bestämma. Möten med svenskar kan därför ibland uppfattas som långa diskussioner utan resultat av tyskar, säger Magnus Hedin.

Trots detta anser Magnus Hedin att Sverige har ett gott rykte i den tyska affärsvärlden.

– Svenskar uppfattas som ett tillförlitligt affärsfolk, säger han.



ILLUSTRATION: MARIA ESAIASSON
Snabba fakta
Antal invånare: 82,3 miljoner invånare
Huvudstad: Berlin
Statsskick: Federal förbundsrepublik
Religion: Romersk-katolsk (cirka 35 procent), evangelisk-luthersk (cirka 35 procent)
Affärsklimat: Bättre än på flera år. Sysselsättningsgraden ökar och konkurserna blir färre, enligt Exportrådet.
Affärsspråk: Tyska
Viktigaste exportprodukter: Maskiner, fordon, livsmedel, papper, textil, järn, stål och kemikalier.

 


Oskrivna regler i affärslivets Tyskland
  • Kom i tid.
  • Var prydlig och välklädd.
  • Kom ihåg att titlar är viktigt och glöm inte att ”nia”.
  • Prata tyska.
  • Tala inte om för tyskarna hur vi gör i Sverige.
  • Intressera dig för Tyskland och regionen du besöker.