Tillbaka till förstasidan Skriv ut Tipsa en kollega Prenumerera!

Så blir du en proffsigare inköpare

Alla företagare behöver köpa produkter och tjänster, men alla har inte koll på de totala kostnaderna. Inköp kan bli dyrare än förväntat, eftersom också prisförhandlingar, fakturahantering och reklamationer tar tid. Genom att syna inköpen kan du spara många tusenlappar.
För de flesta är varken tid eller pengar något man kan slösa med. Det gäller att få mervärde för alla satsade kronor, i alla delar av verksamheten och inte minst i inköpen, som ibland blir en större utgift än nödvändigt. Men det är inte alltid lätt att styra inköp och hålla säljare på avstånd för att hinna fundera över vad man verkligen behöver och varför. Och hur vet man vilka leverantörer som är bra? Att priset är rätt?

Fredrik Kilenius är vd på företaget Lessmore, ett företag som erbjuder sina kunder ett inköpssystem på webben. Han har lång erfarenhet av att hjälpa företagare att bli bättre inköpare.

– Den vanligaste missen är nog att man inte tar reda på vad inköpen egentligen kostar. Och kanske ska man ibland prata mindre om priset och mer om att systemet ska fungera, säger han.

Varning för finstilta formuleringar

Fredrik Kilenius råd är att se över inköpsprocessen: att anlita leverantörer som följer lagar och avtal, med bra rutiner även för reklamationer. Se till att bevaka ingångna avtal, och var uppmärksam på finstilta formuleringar som ger leverantören rätt att höja priset. Och köp bara det du behöver, i den mängd du behöver.

En person med lång praktisk erfarenhet av inköp är Gunnar Hjertmyr, inköpare på ett elektronikgrossistföretag i Kumla. Han ansvarar för inköp av företagets alla förbrukningsartiklar, som till exempel lådor, tejp, pallar och papper. Företaget har slutit avtal med ett begränsat antal leverantörer för att undvika tillfälliga lösningar som på sikt har visat sig dyrare. För Gunnar Hjertmyr är pålitliga leverantörer den viktigaste inköpsfrågan.

– Vi behöver de varor vi beställer ganska snabbt. Och de leverantörer vi anlitar måste ge snabba besked om varorna är restade, annars kan inte vi jobba. Man kan definitivt gå upp någon eller några procent i pris om man kan räkna med pålitlighet, säger han.


Kapa onödiga kostnader
Se över företagets inköpsprocess. Hur väljer ni leverantör? Hur skrivs avtalen? Hur bevakas avtalen? Systemet för inköp är avgörande, se till att leverantören har bra system både för försäljning – och för reklamationer. Är inköpsprocessen väloljad kan tid och pengar frigöras som i stället kan ägnas åt företagets kärnverksamhet.

Köp bara det företaget behöver och bara så mycket som behövs. Hos alltför många företag finns till exempel stora förråd med överblivna trycksaker. Ofta kan det bli dyrare att köpa mycket och billigt, än rätt mängd.
 


”Ibland ska man prata mindre om priset och mer om att systemet ska fungera”, säger Fredrik Kilenius, vd på Lessmore.
Prova Lessmore gratis och få billigare inköp
Via Lessmore kan små företag få samma villkor och rabatter som stora företag. Medlemskapet i Lessmore kostar 1 490 kronor exklusive moms per år.
Som kund i banken kan du bli medlem för halva priset, och som läsare av Bättre Affärer får du prova på Lessmore i en månad utan kostnad. Som grädde på moset får du dessutom ett USB-minne!
Erbjudandet gäller till och med den 31 december 2007.

Ja tack, jag vill prova Lessmore gratis i en månad