NYHETER OCH TIPS FÖR FÖRETAG - NR 10 - 2007
Tillbaka till förstasidan Skriv ut Tipsa en kollega Prenumerera!

Skaffa biljett till Kinas marknad

Är du nyfiken på den kinesiska marknaden? Passa på att följa med på Swedbanks affärsresa till expansiva Shanghai.
Joakim Andersson från företaget Proove International var med på en tidigare resa. Att komma från Sverige till den brusande mångmiljonstaden Shanghai ställer många invanda begrepp på huvudet, anser han. Joakim Anderssons företag Proove levererar kringutrustning till data och telekommunikation. Just nu arbetar han, liksom många andra svenska företag, med att sätta upp ett eget testlabb för produktionen i Kina.

– Jag har lagt mycket tid på att resa runt till olika samarbetspartners i landet. Men resan i Swedbanks regi gav en värdefull insikt i hur det hela fungerar och hur man kan få hjälp med eventuella hinder på myndighetsnivå. Att resa tillsammans i en större grupp bäddar för många givande möten med de tongivande personerna i regionen.

Shanghaikontoret en del i nätverksbyggandet

Ann-Charlott Strandberg, vd på Lim och Handtryck som nytillverkar originaltapeter från 1700-talet, vann en biljett till nästa resa. Ann-Charlott Strandberg har nyligen fått kontakt med en kinesisk importör och tror att det kan finnas en marknad för företagets unika tapeter i Kina. Under kommunismen har tapeter varit ovanligt i Kina men nu är en förändring på gång med ökade internationella influenser.

– Förr eller senare ser jag framför mig att vi hittar en bra kinesisk importör. Jag har stora förhoppningar inför resan och tror att Swedbanks Shanghaikontor kan bli en viktig del i nätverksbyggandet, säger hon.

Seminarier gav mest

Joakim Andersson anser att det mest lärorika med förra årets resa var seminarierna där bland annat personal från Volvo berättade om sina erfarenheter av att slå sig in på den kinesiska marknaden.

– Även om många svenska företag klarar den affärsmässiga biten bra stupar många på kulturkrockarna, säger Joakim Andersson som menar att den mångtusenåriga kinesiska förhandlingstraditionen är annorlunda än den vi är vana vid.

– Svenska företag är duktiga på att tillverka och sälja varor och tjänster. Men för att lyckas i Kina gäller det att förstå hur man för sig i olika typer av affärssammanhang.

Informella nätverk etableras

En annan fördel med att resa tillsammans med andra företagare är att det byggs flera informella nätverk under de gemensamma middagarna. Genom att byta erfarenheter med andra svenskar över en bit mat rätas många frågetecken ut.

– Vi var drygt 120 personer från ett 50-tal företag som verkar inom allt ifrån den finansiella sektorn till industriföretag som sysslar med export och import. Jag vågar påstå att jag lärde mig enormt mycket om vilka möjligheter och vilka svårigheter som en etablering i Kina skapar.

För Joakim Anderssons del innebar resan att han vågar göra allvar av sina planer på att öppna ett inköpskontor i Shanghai. Med hjälp av Exportrådet och Swedbanks kontor på plats har han tagit sig igenom den omfattande pappersexercisen och räknar med att kunna inviga kontoret inom kort.
Läs mer om affärsresan till Shanghai mellan den 8 och 14 mars 2008

Se webb-tv om affärer med Kina

Joakim Andersson vågade göra allvar av planerna på att öppna kontor i Kina. Här med sin affärspartner Zhu Shaodan utanför dennes nya fabrik.

Foto: Peter Claesson
Ann-Charlott Strandberg och Henrik Nilsson på Lim & Handtryck hoppas få kontakt med en kinesisk importör.

Lim & Handtrycks tapeter trycks med originalmönster från 1700- och 1800-talen.
Oskrivna regler i affärslivet
  • Jobba alltid med öppna frågor i Kina. Vid direkta frågor säger din motpart så gott som alltid "ja". Undvik därför att ställa ja- och nej-frågor.
  • Fråga i stället om hur de skulle utföra uppgiften och ställ följdfrågor för att se att de verkligen har förstått vad du menar.
  • Var noga med att ingen förlorar ansiktet, det innebär skandal i den kinesiska kulturen.
 


Joakims tips inför resan:
  1. Räkna med kulturkrockar. En deadline kan till exempel uppfattas som en ambition och ett rabatterat pris riskerar att resultera i en vara av motsvarande lägre kvalitet.
  2. Läs på före resan. En enkel resehandbok är guld värd.
  3. Var beredd på att allt kanske inte går som planerat. En taxiresa som normalt tar 20 minuter kan i rusningstid ta drygt tre timmar.