NYHETER OCH TIPS FÖR FÖRETAG - NR 10 - 2007
Tillbaka till förstasidan Skriv ut Tipsa en kollega Prenumerera!

Sydafrika
– Afrikas motor

Sydafrika, och i synnerhet Johannesburg med omgivningar, är Afrikas motor. Det menar Carl Hermelin, som är handelssekreterare på Exportrådet i just Johannesburg.
– Vill man satsa på den afrikanska marknaden är Johannesburg den bästa platsen att börja på. Särskilt om man är intresserad av södra och östra Afrika, och andra engelsktalande delar av kontinenten, råder han, men nämner även Lagos och Nairobi som alternativ.

Svenska dotterbolagen blir fler

I dag har 100 svenska företag dotterbolag i Sydafrika, medan drygt 100 andra är närvarande via agenter eller distributörer.

– De siffrorna ökar snabbt. Just nu är Sydafrika mest intressant för energi-, IT- och telekombolag samt för företag i alla delar av servicesektorn, berättar han.

Sydafrikas BNP är en fjärdedel av hela Afrikas och landets ekonomi växer med runt fem procent per år. Många afrikanska länder med sämre utgångslägen växer dock ännu snabbare.

Sydafrika är på de flesta sätt mycket olikt större delen av Afrika. Johannesburg är snarlik vissa storstäder i USA och påminner inte det minsta om typiskt afrikanska storstäder, som Bamako i Mali.

Välutvecklad infrastruktur

Sydafrika har – i motsats till stora delar av kontinenten – en välutvecklad infrastruktur, vilket underlättar affärsmöjligheterna. Att byråkratin är Afrikas smidigaste är ett annat stort plus, liksom att såväl inflation som korruption ligger på en låg nivå.

Tyvärr är kriminaliteten på en högre nivå än genomsnittet i Afrika och likaså antalet personer med hiv eller aids, som är hela 11 procent.

– För min egen del är jag aldrig rädd här, men för företagen – särskilt runt Johannesburg – medför kriminaliteten ökade kostnader. Inför fotbolls-VM 2010 görs dock en storsatsning för att komma till rätta med problemen, berättar Carl Hermelin.

Största problemet för den som vill göra affärer i Sydafrika är att hitta kompetenta medarbetare. Här kan Exportrådet hjälpa till med allt från tips till utbildningar.

Några affärstips
  • Kom alltid i tid till och var väl förberedd inför affärsmöten, men oroa dig inte över att du inte har tillräckligt eleganta kläder. Sydafrikaner är ofta relativt informellt klädda.
  • Var beredd på att affärsmöten ofta inleds med social samvaro och småprat om ditt och datt.
  • Lämna dina förutfattade meningar om allt från Afrika till ANC och apartheid hemma.
  • Bli inte avundsjuk när du ser hur din sydafrikanske affärspartner förmodligen bor. Jättevillor med swimmingpool, hembiträde och trädgårdsmästare är vanligt här.
  • Ta till dig de råd du får om säkerhet; var du inte bör ta din kvällspromenad etcetera.
 


Illustration: Maria Esaiasson
Efter gruvnäringen är jorbruksprodukter Sydafrikas största exportnäring. År 2010 står landet värd för fotbolls-vm.
Snabba fakta
Antal invånare: 47,4 miljoner.
Huvudstad: Kapstaden (legislativ), Pretoria (administrativ) och Bloemfontein (juridisk).
Statsskick: Republik.
Religion: Kristna (68 procent), traditionella religioner (28 procent), muslimer och hinduer.
Affärsklimat: Strålande, vibrerande, fullt av framgångssagor.
Affärsspråk: Engelska.
Viktigaste exportprodukter: Guld, platina, mangan, krom, järnmalm, diamanter, bilar, frukt, grönsaker, vin och diverse halvfabrikat.
 


Ny Afrikafond
För dig som tror på utvecklingen i Afrika är Swedbank Roburs nya Afrikafond ett intressant placeringsalternativ. Denna aktiefond kommer inledningsvis att placera i de fem länderna med de idag största marknaderna; Sydafrika, Egypten, Marocko, Nigeria och Kenya. Fonden är indexoberoende, vilket innebär att förvaltarna investerar i de bolag som de tror på utan att begränsas av sektorer, regioner eller index.

Läs mer om Afrikafonden