NYHETER OCH TIPS FÖR FÖRETAG - NR 1 - 2008
Tillbaka till förstasidan Skriv ut Tipsa en kollega Prenumerera!
Månadens affärsland

Estland – landet med köpsugna Sverigevänner

På bara 17 år har vårt grannland Estland förvandlats från en Sovjetrepublik till ett nordiskt land bland andra. Sverige är det land som investerar mest i Estland och kanske är det därför som svenska företag står ovanligt högt i kurs.
Svenska företag på jakt efter lägre produktionskostnader har redan i de flesta fall flyttat längre öster- eller söderut än till Estland.

– Men trots att Estland inte är något låglöneland längre etablerar sig i snitt tre nya, åtminstone delvis svenskägda, företag här varje vecka, berättar Kaie Kuum, chef på Exportrådet i Tallinn.

I dag kan hon räkna till drygt 1 200 mer eller mindre svenskägda företag i Estland. Sverige leder dessutom ligan över direktinvesteringar i landet.

Flitiga konsumenter

En av förklaringarna är att shoppingflugan även har nått Baltikum. I Estland bor 1,4 miljoner köpsugna invånare, som dock tvingas ta båten till Finland för att hitta sådant som Ikea.

– Konsumtionsmönstren i den stora estländska medelklassen är snarlika de svenska, förklarar Kaie Kuum, men tillägger att bilar prioriteras högre i Estland.

Hon nämner mode, smink, skor, hemtextil, design och inredning som branscher med extra stor potential. Kaie Kuum berättar också att företag som vill inleda högkvalitativ produktion i mindre skala har goda utsikter i Estland – lönerna är trots allt lägre än de svenska.

– Allt fler svenska företag har insett att de faktiskt har närmare till Tallinn än till många orter i Norrland. Logistiken utgör inga problem, det går flera flyg och båtar över Östersjön varje dag.

Positiva till Sverige

Hon efterlyser också företag som kan hjälpa till att höja produktiviteten i den estniska industrin. Som svensk är man dessutom extra välkommen. En opinionsmätning 2007 visade att hela 97 procent av estlänningarna är positivt inställda till Sverige. Kaie Kuum, som själv har bott i Stockholm, säger att hennes land i vissa avseenden är mer modernt än sin blågula granne.

– Vi startade från noll, så det var lätt för oss att hoppa över steg i utvecklingen. Vi var först i världen med röstning till parlamentsval via internet, exemplifierar hon.


Några affärstips
  • I Estland är det rakt på sak som gäller. På möten pratar man först om affärer, därefter kan man prata om familjen, semesterresor och liknande. Tvärtom mot i de flesta länder, således.
  • Det fungerar inte att boka ett möte en månad framåt i tiden i Estland. Gör du det måste du i så fall få mötestiden bekräftad (eller vederlagd) två dagar innan mötet ska äga rum.
  • Att estniska företag ogärna gör upp planer för mer än ett år i taget visar också att estniska affärsmän har kortare tidsperspektiv är svenska.
  • Var snabb i vändningarna. Få estniska företag har tålamod att vänta i ett halvår på att ditt företag ska förankra ett beslut.
  • Svenskar uppfattas ibland som onödigt pladdriga. Ligg lite lågt med pratet om ditt och datt.
  • På kvällen ska du bjuda på en rejäl trerättersmiddag. Bara en rätt uppfattas som snålt.
  • Visa att du är nyfiken på Estland, och antyd aldrig att landet skulle vara sämre än Sverige.
 


ILLUSTRATION: MARIA ESAIASSON
Snabba fakta
Antal invånare: 1,4 miljoner.
Huvudstad: Tallinn, med 405 000 invånare.
Statsskick: Republik. Medlem i EU och NATO sedan maj 2004.
Religion: Kristendom. Den evangelisk-lutherska kyrkan dominerar, men det finns även rysk-ortodoxa, baptister och andra trosriktningar.
Valuta: Kroon (EEK) (1 EEK = 0,60 SEK).
Affärsklimat: Optimistiskt och snabbrörligt med snabb tillväxt, men för varje år alltmer likt det svenska.
Affärsspråk: Estniska och ryska, men många kan engelska, en del även svenska.
Viktigaste exportprodukter: Kläder, skor, livsmedel, maskiner och metallprodukter.
 


Swedbank i Estland
I Estland verkar Swedbank genom dotterföretaget Hansabank, som med 94 kontor är landets marknadsledande bank. Genom Hansabank hjälper Swedbank varje dag svenska företag som vill göra affärer i Estland. Banken finns även i Lettland, Litauen och Ryssland och har sammanlagt drygt 5 miljoner kunder.