NYHETER OCH TIPS FÖR FÖRETAG - NR 1 - 2008
Tillbaka till förstasidan Skriv ut Tipsa en kollega Prenumerera!

Kom igång
med e-handel

Detaljhandeln på internet växer hela tiden. Nu startar Swedbank en webbshoplösning för dig som vill komma igång med e-handel.
Under tredje kvartalet 2007 steg de svenska e-handelsföretagens försäljning med 20,3 procent enligt Handelns Utredningsinstitut. Det är tre gånger så mycket som den traditionella detaljhandeln.

Utsikterna inför framtiden ser dessutom goda ut. Både företag och konsumenter tror på en fortsatt ökad e-handel. Hemelektronik, böcker, cd-skivor och bläckpatroner är särskilt populära att sälja över internet, enligt tidningen Internetworld.

E-butik med Swedbank

I samarbete med Jetshop lanserar nu Swedbank en webbshoplösning för dig som också vill komma igång med e-handel.

Anette Smetana i Stenkullen utanför Göteborg startade e-handel redan i våras i samarbete med Jetshop. Hennes webbutik PikMee säljer accessoarer av kända varumärken som Puma, Hello Kitty och Paul Frank. Affärsidén är att nischa sig mot varumärken som är kända hos en ung målgrupp och produkter som inte annars är så lätta att hitta i handeln.

Jetshop har byggt webbplatsen i samarbete med Anette Smetana, som kommit med synpunkter och förslag.

– Det har varit mycket att lära sig med indexering, sökordsoptimering och annat. Men nu tycker jag att jag kan en del om hur det fungerar och har flera idéer om hur man ytterligare skulle kunna förenkla både för kunderna och för mig som administratör.

Problem med bedrägerier och fraktavgifter

I stort sett har det gått bra med e-handelsbutiken, tycker Anette Smetana. Men några tråkiga erfarenheter har hon. Exempelvis har hon blivit utsatt för bedrägerier, där kunderna uppgett falska kontouppgifter.

– Men det skötte Babs, Swedbanks service för kortbetalningar, väldigt bra. De uppmärksammade mig på de här kunderna. Det största problemet, upplever Anette Smetana, är de dyra frakterna. Kunder som vill ha produkter mot postförskott och sedan inte löser ut försändelsen blir en förlustaffär.

– Postens avgifter är ett hinder för många e-handelsföretag. Det vore bra om det fanns fler speditörer som kunde konkurrera med Posten och få ner priserna för frakt, avslutar Anette Smetana.


Besök Anette Smetanas butik och se hur det kan se ut

Rabatt för dig som startar webbhandel
Nu kan du få halva startavgiften och tre avgiftsfria månader när du startar e-butik. I Swedbanks och Jetshops erbjudande ingår rådgivning innan du startar, utformning av butiken, kortinlösen via internet, Swedbank Direktbetalning samt fri support.

Beställ senast den 31 mars 2008 så får du halv startavgift, värde 2 450 kronor, och tre månader gratis, värde 2 985 kronor. Månadsavgiften är 995 kronor. Kostnader för transaktionsavgifter baserade på köpbeloppen och kostnader för Babs kortinlösen samt Swedbank Direktbetalning tillkommer.
En förutsättning är att sedvanlig kreditprövning godkänns av banken.

Anmäl dig på ditt bankkontor eller på swedbank.se/handel.
 


HUI:s bok och seminarium
Handelns utredningsinstitut i samarbete med Posten har sammanställt annorlunda, kreativa och framgångsrika affärslösningar på nätet i skriften "101 smarta e-handelsidéer".

Ladda ner den från Postens webbplats

Den 24 maj anordnar Handelns utredningsinstitut seminariet "E-handelsidéer som inspirerar". Där presenteras boken, de senaste siffrorna om e-handelns utveckling och allmänna lärdomar om hur man kan lyckas på internet.

Läs mer på HUI:s webbplats
 


Anette Smetana tog hjälp av Swedbanks samarbetspartner Jetshop när hon utvecklade sin webbshop PikMee. ”Det har varit mycket att lära sig med indexering, sökordsoptimering och annat”, säger hon.