NYHETER OCH TIPS FÖR FÖRETAG - NR 1 - 2008
Tillbaka till förstasidan Skriv ut Tipsa en kollega Prenumerera!

Prova sponsrade länkar med Google

Sponsrade länkar är snabbt, mätbart och kostnadseffektivt. Nu kan du som är Bättre Affärer-prenumerant kostnadsfritt prova att marknadsföra ditt företag med sponsrade länkar via Google AdWords till ett värde av 1 000 kronor.
Allt fler söker på nätet innan de tar beslut om att köpa en produkt eller en tjänst. Om ditt företagsnamn dyker upp när kunderna söker på dina produkter, så är steget inte långt att klicka på just din annons och gå vidare till din webbplats.

Rätt ordkombination ger träff

Daniel Rytterström arbetar som strateg på Google AdWords. Han vet hur typiska sökningar på internet ser ut.

– Som annonsör måste man sätta sig in i kundens situation och fråga sig vilken utgångspunkt ens kunder har. Vad skulle man till exempel själv söka på om man funderar på semester i Thailand? Ofta krävs ett generellt ord som till exempel flygbiljett i kombination med ett bestämmande ord som destinationen Thailand. Sedan bör man tänka på att också lägga in både plural och singular av ett ord, särskrivningar och synonymer, säger han.

Sponsrade länkar effektivt

På nätet skiljer man mellan det oberoende resultat som en sökning resulterar i och de betalda resultaten; de så kallade sponsrade länkarna som ofta visas till höger. I det oberoende resultatet går det inte att köpa sig en plats.

– Även om det är viktigt att finnas i det oberoende sökresultatet innebär sponsrade länkar helt andra möjligheter. Effekterna är mätbara och det är mycket kostnadseffektivt, säger Daniel Rytterström.

Annonsören betalar bara när någon klickar på annonsen och riskerar därför aldrig att betala mer än planerat. Det går snabbt att ändra kampanjer och räckvidden för en annons kan avgränsas geografiskt och tidsmässigt.

– Det är viktigt att tänka på att annonsen pekar till en sida där annonserbjudandet verkligen finns. Kunder vill inte behöva klicka runt på en hemsida för att hitta det som utlovats i annonsen, påpekar Daniel Rytterström.

Prova sponsrade länkar med Google AdWords kostnadsfritt
Nu kan du som är Bättre Affärer-prenumerant kostnadsfritt prova att marknadsföra ditt företag med sponsrade länkar via Google AdWords till ett värde av 1 000 kronor. Erbjudandet gäller till och med den 29 februari och får bara nyttjas en gång. En uppläggningsavgift av kontot tillkommer på 50 kronor. Erbjudandet gäller endast företag som inte har ett Google AdWordskonto sedan tidigare.

För att kunna ta del av erbjudandet måste du vara prenumerant på Bättre Affärer!
Gå till anmälningssidan via länken nedan och anmäl dig som prenumerant. Då får du ditt nyhetsbrev direkt till din e-post och kan sedan ta del av erbjudandet.
Till anmälningssidan!
 


Användbara länkar
Genom att använda ett analysverktyg som till exempel Google Analytics kan du se om en annons ger det utslag du har tänkt dig. Gör den inte det kan annonsen ändras eller tas bort.
Google Analytics

En steg-för-steg guide som beskriver hur du skapar ett konto och aktiverar din kupong finner du här.
 


Med hjälp av sponsrade länkar kan du locka besökare till din webbplats som annars kanske inte hade hittat dit.

Google AdWords kan vara knepet som får kunderna att hitta din webbplats.

Sponsrade länkar är annonsutrymme i form av textlänkar som kommer upp när någon söker på de ord som annonsören betalat för.