NYHETER OCH TIPS FÖR FÖRETAG - NR 3 - 2008
Tillbaka till förstasidan Skriv ut Tipsa en kollega Prenumerera!

Mediaplanet vill vara världens bästa affärsskola

De hittade en ny nisch i en redan mogen marknad och tog sin idé vidare ut i 17 länder. Därför får Richard Båge och Rustan Panday från Mediaplanet Swedbank och Sparbankernas Företagarpris 2008.
För sex år sedan grundade Richard Båge och Rustan Panday Mediaplanet AB. Företaget ger ut över tusen skräddarsydda tematidningar som genomlyser och presenterar olika branscher och som distribueras i både morgon- och kvällspress. Bara i Sverige handlar det om ett 90-tal tematidningar varje år.

– Ett sådant här pris betyder väldigt mycket. Det är inte varje dag man klappar sig själv på axeln, men idag gör vi det. Det här kommer att leda hela företaget framåt, säger en glad Rustan Panday strax efter att han och kollegan har tagit emot priset på Grand Hotel i Stockholm.

Miljöengagemang viktigt

I år har juryn fäst extra stor vikt vid miljöengagemang. Och det är frågor som Mediaplanet jobbar hårt med.

– För det första är våra produkter alltid tryckta på returpapper. För det andra jobbar vi med titlar som vi tycker är intressanta, som till exempel miljöåtervinning, förklarar Richard Båge.

Han och Rustan Panday har känt varandra långt innan de började jobba tillsammans.

– Vi grundade Mediaplanet i Sverige i januari 2002. Två år senare startade vi i Norge. Därefter blev det England, Danmark och sedan har det rullat på. Nu finns vi i 17 länder på tre kontinenter, säger Richard Båge.

Precis som alla andra som driver företag har de mötts av motgångar på vägen.

– Men motgångar föder framgångar. Viktigast är att få med alla på resan, hitta duktiga människor och att attrahera de bästa människorna – välutbildade 80-talister. Det är alltid en stor utmaning, säger Richard Båge.

Vad har ni för råd till andra svenska företagare?

– Lyssna på din magkänsla, gasa och våga gå din egen väg, säger Rustan Panday.


Mediaplanets tre budord
1. Ha roligt
”Vi har haft middagar hemma hos oss, bjudit medarbetarna på luncher när vi haft anledning att fira och har, som många andra företag, fredagsöl. Under en period skippade vi måndagsmöten och körde spinning istället.”
2. Tjäna pengar
”Vi startade i en lågkonjunktur, så att tjäna pengar har alltid varit A och O för oss. Vi bestämde oss tidigt för att använda vinsten till tillväxt.”
3. Personlig utveckling
”Medarbetarna måste känna att det finns möjligheter att göra karriär på företaget. Vi kallar oss själva för världens bästa affärsskola. Vi har skickat ut över 20 svenskar till jobb utomlands.”
 


FOTO: VERONICA KINDBLAD
”Vi kallar oss för världens bästa affärsskola. Våra medarbetare måste känna att de kan göra karriär inom företaget”, säger Mediaplanets Richard Båge och Rustan Panday.
Juryns motivering
”Genom att upptäcka en oexploaterad nisch i en mogen mediamarknad i kombination med ett motiverande ledarskap och enorm drivkraft, har Mediaplanet på fem år byggt upp framgångsrik verksamhet i 17 länder. En kombination av kraftfull verksamhetstillväxt, snabb internationell expansion och god lönsamhet ger potential för ett globalt segertåg.”

Läs mer om Företagarpriset
Länkpil Företagarpriset delades ut på Swedbanks företagsgala ”Med miljön som affärspartner”. Se film om företagsgalan!