NYHETER OCH TIPS FÖR FÖRETAG - NR 4 - 2008
Tillbaka till förstasidan Skriv ut Tipsa en kollega Prenumerera!
Månadens affärsland

Tillväxt till tusen i skrytbyggenas Dubai

Dubai växer så det knakar i fogarna. Snart står några av världens största skrytbyggen klara för invigning – och Dubai satsar stort på att bli störst.
Dubai är lillebror i Förenade Arabemiraterna. Kanske är det därför landet vill synas, höras och kämpar stenhårt för att sätta prefixen ”världens lyxigaste”, ”världens största” eller ”världens högsta” framför det mesta man vill marknadsföra. Dubai anser att framtiden finns hos dem – och det är inte bara stora ord.

Området, som för 30 år sedan var ett fattigt ökenlandskap, har nu brett ut sig till en stad som varje halvår förändrar sin skyline och som inom kort räknar med att höja dagens besökssiffror från 5 till 15 miljoner. Man vet att oljan tar slut inom 40 till 70 år och söker därför andra näringar. Det håller just nu på att ske med ett byggnadsskryt som skulle få Disney att storkna.

Energi, miljö och sjukvård

Och omvärlden är inte sen att haka på. De senaste årens tillväxt har skapat särskilt heta affärschanser inom byggindustrin, infrastruktursektorn, energi, miljö, IT, och sjukvård.

– Trots att exporten från Sverige ökar skulle svenska företag kunna vara ännu mer närvarande i den här regionen. Det gäller att vara på plats nu när hela världen knackar på dörren, säger Carin Johansson, som ansvarade för starten av Exportrådets kontor i Dubai som invigdes i januari 2007.

Joakim Hedin är vd på Bockasjö, ett svenskt fastighetsföretag som gör affärer i landet.

– Det viktigaste att tänka på när man beslutar sig för att gå in i en ny marknad är att skaffa sig en eller flera partner. I Dubai har vi dels hjälp av en lokal infödd shejk, dels ett europeiskt företag som har varit etablerat på den inhemska fastighetsmarknaden i över fem år, vilket är en lång tid med tanke på den utveckling som varit. Dessa båda parter bidrar med myndighetskontakter, kunskap om den lokala marknaden och olika underleverantörer. De är på plats varje dag och är ovärderliga när det kommer till byggnation och uppföljningen av den.

Ett Dubai-år motsvarar tjugo år

Enligt en rapport från World Economic Forum har Förenade Arabemiraten den mest konkurrenskraftiga ekonomin i arabvärlden. Rapporten placerar landet på 29:e plats i världsrankingen. Varje dag tas nya byggbeslut.

– Man ser en ritning i tidningen och nästa dag håller det på att byggas. Tio år för Dubai är som 200 år i ett annat land, säger Stephanie Abou Jaoude, som har kommit från Libanon för att arbeta på ett av Dubais femstjärniga hotell.

– Allt händer så snabbt här. Jag rekommenderar alla att besöka Dubai vart femte år, då är det en helt ny stad.

Lillebror är på väg att bli stor. Mycket stor.


Bättre exportaffärer? Så kan banken hjälpa dig

Oskrivna regler i Dubai
  • ”Tänk på att inte servera griskött, och om du planerar att bjuda på alkohol bör du fråga innan. Ofta bör kvinnorna sitta i ett separat rum och äta, men fråga innan. Dessutom bör man alltid ha med sig ett visitkort, titlar är viktiga, och vara påläst om landets kultur och seder. Att alltid klä sig med hela skor och dräkt eller kostym är en självklarhet i Dubai”, säger Lena Skogström, turistchef och handelsattaché för Dubai i Norden.
  • ”Man bör också komma ihåg att svensk kvalitet inte är något som säljer mer än i undantagsfall. Vad är det för fel på kinesiska, turkiska eller indiska prylar? är en återkommande fråga när man tar upp kvalitet som säljargument. Pris är viktigare i Dubai”, säger Kent Johansson på företaget PaxKent som gör affärer i Dubai.
 


ILLUSTRATION: MARIA ESIASSON
Snabba fakta
Antal invånare: Drygt en miljon.
Statsskick: Emirat.
Religion: Islam (85 procent sunni, 15 procent shia).
Affärsklimat: Mycket gott. Dubais årliga handelsöverskott ligger på cirka 20 miljarder US-dollar. Till det kommer alla utländska investeringar på totalt cirka 200 miljarder svenska kronor per år. Att sviktande oljeintäkter skulle minska Dubais roll i regionen anses därför som osannolik.
Affärsspråk: Arabiska, men engelska talas av de flesta.
Viktigaste exportprodukterna: Olja och gas.
Bra länk: www.dubainordic.nu