NYHETER OCH TIPS FÖR FÖRETAG - NR 5 - 2008
Tillbaka till förstasidan Skriv ut Tipsa en kollega Prenumerera!

Stort gensvar från Bättre Affärers läsare

”Trevligt och lättläst”. ”Mer självkritiskt innehåll”. ”Mer för oss pyttesmå företagare”. Läsarna hade många åsikter om Bättre Affärer i den enkät som följde med majnumret av nyhetsbrevet.
– Jag vill rikta ett stort tack till alla som tagit sig tid att svara! Det har varit spännande att ta del av alla synpunkter. Inte minst de öppna kommentarerna är värdefull information som vi kommer att ta tillvara när vi utvecklar nyhetsbrevet, säger Ellen Carlgren, projektledare för Bättre Affärer på Swedbank.

”Bra och välsamlad ekonomiinformation”, löd ett omdöme. ”Skilj fakta från säljsnacket” ett annat. Ett stort antal läsare gav förslag på innehåll som de vill se mer av. Det gäller juridiska frågor, pensionssparande, ägarskiften, kvalitetsledning, aktieanalysskola, hur små företag kan hålla nere kostnaderna och vad man ska göra när kunderna inte betalar.

Mer konkret information

Nästan 400 personer besvarade enkäten. Svaren visar att hälften av dem som svarat driver verksamheten i aktiebolag medan fyra av tio har enskild firma. 43 procent av läsarna har 1–4 anställda, medan 34 procent inte har några anställda överhuvudtaget.

– Många efterlyser mer konkret information och tips som rör småföretagarlivet, och det är något som vi tar till oss. Vi kommer att se över hur Bättre Affärer kan bli än mer praktiskt inriktad, säger Ellen Carlgren.

När det gäller inriktningen på innehållet i övrigt råder det delade meningar. Vissa vill ha mer information om olika lösningar banken kan erbjuda, medan andra vill ha mer fristående innehåll om företagande och företagsliv. Ellen Carlgren tror på en kombination:

Utanför bankens domäner

– Som Sveriges största företagsbank har vi koll på en hel del som rör småföretagarlivet och det delar vi gärna med oss av. Samtidigt tycker vi att det är oerhört viktigt att vi också rapporterar om sådant som händer utanför våra domäner.

Läsarnas åsikter kommer nu att tas tillvara för att utveckla nyhetsbrevet.

– Tanken med Bättre Affärer är att bjuda på en blandning av tips, nyheter och erbjudanden för företag – både från banken och externa källor. Nu har vi haft en första avstämning med våra läsare – och jag hoppas att den dialogen kommer att fortsätta, säger Ellen Carlgren.



Resultatet i korthet
  • Åtta av tio läsare gav Bättre Affärer betyget mycket eller ganska bra.
  • Var tredje läsare anser att Bättre Affärer ger mycket eller ganska stor vägledning i frågor som rör företagets ekonomiska situation.
  • 85 procent anser att brevet är lättläst.
  • Sju av tio har funnit någon tjänst som de har läst om så pass intressant att de har skaffat mer information.
  • En fjärdedel av läsarna har tipsat en vän om Bättre Affärer.
 

Du vet väl att du kan prenumerera kostnadsfritt på Bättre Affärer!
ANGE DIN E-POSTADRESS NEDAN
Publicerad 2008-06-03