NYHETER OCH TIPS FÖR FÖRETAG - NR 5 - 2008
Tillbaka till förstasidan Skriv ut Tipsa en kollega Prenumerera!

Högsäsongen för takvandringar sträcker sig från april till oktober. Precis som för många kollegor i branschen är det semester i januari som gäller för företaget Upplev mer.
FOTO: UPPLEV MER

Turistnäringen har inget sommarlov

Det går bra för den svenska turistnäringen. Den omsätter allt mer och anställer allt fler. Sommaren är förstås julafton för branschen, men den är som bekant kort. Hur klarar företagen vintern?
Solen skiner på den svenska turistnäringen. Antalet gästnätter slog ifjol rekord, antalet anställda ökar och 2006 låg den totala omsättningen enligt Nutek på drygt 215 miljarder kronor.

– Turistnäringen står för 2,9 procent av BNP och exportvärdet är större för turistnäringen än för till exempel exporten av personbilar, säger Eva Hedenström, vd för föreningen Turism i Sverige.

Lönsammast i branschen är hotell och transportföretagen, men den verkliga vinnaren är, enligt Eva Hedenström, staten.

– Av 100 kronor som en utländsk turist spenderar går 45 kronor till staten, säger hon. Företag som erbjuder aktiviteter ökar även om de än så länge inte tjänar så mycket pengar.

Sverige bäst på sommaren

Sommaren är den självklara klon för den svenska turistindustrin och det gäller förstås även glassbranschen.

– Från maj till oktober jobbar jag från fem på morgonen till tio på kvällen. Sån't är livet när man säljer glass, säger Riccardo Boggian och skrattar.

Han är civilingenjören från Italien som bytte jobbet i den stor brittisk koncern som bland annat sålde värmepumpar mot drömmen att få producera och sälja sin egen italienska glass i Möllegård i Halmstad.

– Jag såg att svenskarna åt mycket glass och på västkusten fanns inget företag som sålde italiensk hemgjord glass.

På sommaren har Riccardo Boggian åtta säsongsanställda som säljer glass plus ofta någon som hjälper honom med produktionen. Under vinterhalvåret arbetar han ensam och säljer då en hel del glass till företag i Halmstad och andra orter i närheten.

– Runt jul säljer jag också en hel del till privatpersoner, men du kan inte jämföra sommar och vinter. I januari tar jag ledigt och åker till Italien, i februari börjar jag göra inköp och åker på mässor, säger Riccardo Boggian.

Populärt att takvandra

På Junibacken i Stockholm härjar Karlsson på taket. Sedan ifjol har han fått konkurrens på Riddarholmen där nu alla som vill kan få en guidad tur uppe på taken. Nytt i Stockholm, men i Sundsvall har man kunnat takvandra i fyra år. Bakom erbjudandet står företaget Upplev mer.

– Det började som en knasig idé på ett möte för hur man skulle få liv i centrala Sundsvall. Vi var några som ville se om idén kunde bli verklighet, säger Anna Broman, en av tre delägare i företaget.

Takvandringar i Stockholm har blivit en succé.

– Redan i mitten av april var alla turer i maj uppbokade och det stora intresset i Stockholm har också ökat intresset i Sundsvall, säger Anna Broman.

I Sundsvall har Upplev mer inga turer på vintern eftersom stadens kalla vintrar gör taken hala. I Stockholm är verksamheten igång året runt, vintertid främst med företag som uppdragsgivare. Hur går det ihop på vintern?

– Det är en utmaning, men en rolig sådan. Vår högsäsong för takvandringar är april till oktober. Sedan har vi ganska mycket runt jul. Som för övriga i branschen är dock januari och februari lugnt och då behöver man ta igen sig, säger Anna Broman.

Hon är en av tre delägare och det finns inga fast anställda. I Sundsvall har företaget 15 guider anställda på timme. I Stockholm anlitas 31 guider, men där är de flesta egna företagare.

– Takvandringar är extremt guidekrävande. Vi behöver två guider på tio personer, säger Anna Broman.



FOTO: LARS WALLIN
Riccardo Boggian bytte jobbet i en stor brittisk värmepumpskoncern mot drömmen att få sälja sin egen glass.

FOTO: LARS WALLIN
Innan Riccardos kom till västkusten fanns ingen hemgjord italiensk glass i Halmstad.
Fem tips för att motivera säsongsanställda
  • Ge ansvar
    Och var tydlig med vilka befogenheter de har.
  • Utbilda
    Förutom att det gör det lättare för medarbetarna att utföra sina jobb stärker det också deras känsla av att de är viktiga för företaget.
  • Informera
    Ge de anställda information om företagets historia, mål och visioner.
  • Uppmuntra
    Skapa en kanal där anställda och ledning kan utbyta information. Var noga med uppmuntran när någon gör något bra. Då känner sig personen delaktig i företagets framgångar.
  • Skapa mötesplatser
    De kan skapas både på och efter arbetstid. Det stärker gemenskapen och i förlängningen också motivationen.

Källa: ETOUR, European Tourism Research Institute.
 

Du vet väl att du kan prenumerera kostnadsfritt på Bättre Affärer!
ANGE DIN E-POSTADRESS NEDAN
Publicerad 2008-06-03