NYHETER OCH TIPS FÖR FÖRETAG - NR 6 - 2008
Tillbaka till förstasidan Skriv ut Tipsa en kollega Prenumerera!

Inte helt lätt
att märka rätt

Att miljömärka sina produkter och tjänster blir allt viktigare för affärerna. Det gäller oavsett om dina kunder är privatpersoner, myndigheter eller företag. För att vara trovärdig krävs dock att du har en miljömärkning värd namnet.
”Alla bara talar om vädret, men ingen gör något åt det" var det någon som sa. Det kanske stämde då, men inte längre. Oron för vad som håller på att hända med klimatet har fått de flesta av oss att fatta klimatsmartare beslut.

Att handla miljömärkt har blivit mainstream och hälften av svenskarna är beredda att betala extra för mindre miljöbelastande produkter visar en undersökning från SIFO.

När myndigheter och företag dessutom ställer krav på miljömärkning är det inte längre bara lönsamt för miljön att miljömärka sina produkter och tjänster utan också nödvändigt för affärerna. Tre av fem småföretag menar också att de fått nya kunder eller behållit gamla på grund av företagets miljöanpassning visar en undersökning från Företagarna.

Klimatsmart duger inte

Det är många som vill rida på den gröna vågen, men det duger inte att bara kalla sig och sina produkter gröna, klimatsmarta eller miljömedvetna.

– Det är bara blaj. Det är miljömärkt som gäller, så kallad Typ 1-märkning. Typ 1 innebär att tjänsten eller varan kontrollerad av en oberoende tredje part och det finns bara ett fåtal miljömärkningar att välja på. Det är i första hand Krav, Bra miljöval, TCO, EU-blomman och Svanen, säger Per Ribbing, informatör på Svanen.

Alternativ för små företag

De flesta miljömärkta tjänster och produkter kommer från större företag, men det finns även småföretag inom till exempel tryckeri, restaurang och hotell som är Svanenmärkta.

För småföretag vars produkter eller tjänster inte kan miljömärkas finns alternativ som till exempel Svanenklubben. Den är öppen för alla företag och organisationer som vill bli mer miljöanpassade, oavsett verksamhet. Som medlem lovar man att välja miljömärkta alternativ när man gör sina inköp. Medlemmarna får också en logotyp att visa upp för att marknadsföra sitt miljöarbete.

Återstår fortfarande att välja miljömärkning. En viktig faktor vid val kan ju vara vilken märkning som kunderna är mest bekant med. Coop frågade tidigare i år 6 000 medlemmar om vilka märken de kände till. 89 procent kände till Krav, 82 procent Svanen. EU-blomman som är den europeiska motsvarigheten till Svanen kände bara 22 procent till. Bra miljöval kände 64 procent till.


De mest välkända miljöstämplarna

Svanen

Svanen är Nordens officiella miljömärkning. Idag finns Svanen på 68 olika grupper av varor och tjänster.
www.svanen.nu

Krav

Krav-märket sitter på mat som har producerats ekologiskt.
www.krav.se

EU-blomman

EU: s motsvarighet till den nordiska Svanen.
www.svanen.nu/blomman

Bra miljöval

Naturskyddsföreningens miljömärke. Omfattar både varor och tjänster.
www.naturskyddsforeningen.se/bramiljoval
 


Miljöarbete på Swedbank
Swedbank strävar efter att kombinera sina tjänster med miljöhänsyn. Några exempel är etik- och miljöfonder, miljöanalyser vid kreditgivningar, lån för miljöbättrande investeringar, internetbetalningar och ett aktivt samarbete med WWF.

Men eftersom Swedbank också påverkar miljön direkt genom sin verksamhet vidtas också andra åtgärder. Till exempel använder banken Bra miljöval-märkt el i den svenska verksamheten sedan 2001, trycker miljömärkt, använder miljömärkt papper och medarbetarna reser med tåg så mycket som möjligt. Genom projekt för elektronisk avisering vill banken underlätta för sina kunder och samtidigt spara 200 ton papper, vilket innebär att 3000 träd eller motsvarande 30 000 kvadratmeter skog räddas varje år.

2003 blev Swedbank som första (och än idag enda) börsnoterade bank i Norden miljöcertifierad enligt ISO 14 001. Certifieringen av Swedbanks miljöledningssystem säkerställer att bankens har miljöarbete sker strukturerat och ständigt förbättras.

Läs mer
 



Per Ribbing, informatör på Svanen, rekommenderar småföretag att skaffa någon känd miljömärkning, i stället för egna benämningar - typ ”klimatsmart”.
Du vet väl att du kan prenumerera kostnadsfritt på Bättre Affärer!
ANGE DIN E-POSTADRESS NEDAN
Publicerad 2008-08-26