NYHETER OCH TIPS FÖR FÖRETAG - NR 6 - 2008
Tillbaka till förstasidan Skriv ut Tipsa en kollega Prenumerera!
Månadens erbjudande

Sätt fart på nätmarknadsföringen

Dags för ett tillskott av nya kunder? Med hjälp av rätt sökord på internet kan kunderna hitta dig snabbare än du hinner leta upp dem.
Sökmotorer på nätet är ofta det första som många potentiella kunder använder i jakten på det du säljer. Via annonsprogram som Google Adwords köper företag så kallade sponsrade länkar som dyker upp i samband med att någon söker på vissa ord. Om någon till exempel söker på ett resmål dyker sponsrade länkar från resebyråer upp.

– Att använda sökordsmarknadsföring är riktat, kontrollerbart och mätbart. I stället för att du försöker hitta din målgrupp hittar målgruppen dig, säger Karl Sandstedt, sales executive på Google Nordic.

Relevanta ord

Annonskampanjen börjar med valet av sökord. Det bästa är att använda ord som är relevanta för verksamheten och som talar till de behov dina kunder kan tänkas ha.

– Om du säljer mobiltelefoner så tänk på att få kommer att söka på ”mobil kommunikationsteknologi” eller ett specifikt produktnamn. Samtidigt betalar man bara då någon faktiskt klickar på ens sponsrade länk varför alla ord som kan få in potentiella kunder till din hemsida är relevanta, tipsar Karl Sandstedt.

Christopher Clewehielm, ägare till Motorbutiken.com är en av dem som hakat på Swedbanks erbjudande om gratis annonsering till ett värde av tusen kronor med Google AdWords. Motorbutiken fick erbjudandet från Swedbank i början av året och var igång redan dagen efter att de hade bestämt sig för att prova.

– Tidigare hade vi marknadsfört oss via Blocket och de vanliga annonssidorna, men här hände det grejer direkt, det såg man både på besökarantalet på sajten och på antalet samtal vi fick. Det var jätteroligt!

Bred målgrupp

Christopher Clewehielm ser att kundmålgruppen som hittar till företaget via sökordssatsningen är bred; allt från 15-åringar till äldre pendlare som vill ha ett nytt fordon att ta sig till jobbet med. Både män och kvinnor har hört av sig.

– Det här har varit ett bra sätt att visa upp oss och våra produkter. Det har faktiskt gått väldigt bra, vi vet att vi har fått in många kunder tack vare sökordssatsningen. Vi kommer definitivt att fortsätta med det här.


Internetseminarer för nya AdWords-användare
Google AdWords erbjuder regelbundna internetseminarier ledda av Googles annonseringsspecialister. Seminarierna, även kallade webinars, behandlar fyra olika ämnen: kontonavigering, annonsen visas inte, optimering av kampanjer samt fakturering. Webinarierna är kostnadsfria och öppna för alla. Registrera dig för ett eller flera webinars på www.google.se/intl/sv/adwords/webinars/intro/
 


FOTO: LOTTA SUNDBERG
”Tidigare hade vi marknadsfört oss via Blocket och de vanliga annonssidorna, men här hände det grejer direkt”, säger Christopher Clewehielm på Motorbutiken.com som har testat Google AdWords.
Prova sponsrade länkar med Google AdWords kostnadsfritt
Nu får alla Bättre Affärer-prenumeranter en ny chans att kostnadsfritt prova Google AdWords. Ditt företag kan prova sponsrade länkar till ett värde av 1 000 kronor (50 kronor avgår till uppläggningsavgift). Erbjudandet får bara nyttjas en gång och gäller endast företag som inte har ett Google AdWordskonto sedan tidigare.

För att kunna ta del av erbjudandet måste du vara prenumerant på Bättre Affärer!
Gå till anmälningssidan via länken nedan och anmäl dig som prenumerant. Då får du ditt nyhetsbrev direkt till din e-post och kan sedan ta del av erbjudandet.
Till anmälningssidan!
 

Du vet väl att du kan prenumerera kostnadsfritt på Bättre Affärer!
ANGE DIN E-POSTADRESS NEDAN
Publicerad 2008-08-26