NYHETER OCH TIPS FÖR FÖRETAG - NR 7 - 2008
Tillbaka till förstasidan Skriv ut Tipsa en kollega Prenumerera!

Första hjälpen för utlandssatsande företag

Att ta sina affärer utanför Sveriges gränser är inte bara spännande utan också nödvändigt för allt fler företag. Johan Wahlbäck har hittat en kundkrets i en annan del av världen och uppmuntrar gärna fler entreprenörer att följa hans exempel – men det gäller att ha tålamod.
En idé är född – och du vill lansera den nu, nu, nu. Utlandssatsningen kan inte gå snabbt nog. Men det kan vara värt att ta det lugnt och lyssna på andras råd. Exportrådet och Swedbank kan till exempel hjälpa till med mycket, från hur du kartlägger din nya marknad till hur betalningar rent praktiskt ska gå till.

Att ta hänsyn till andra entreprenörers tidigare erfarenheter är självklart också klokt. En av dem, Johan Wahlbäck, tog sitt företag Singelringen till Kina förra året.

En uppstart var fjärde dag

Just Kinas jättemarknad och bubblande heta ekonomi är mer attraktiva än någonsin att försöka slå sig in på. Mer än ett nytt svenskt företag startar i Mittens rike var fjärde dag – och småföretagen är på stark frammarsch. Över hälften av de svenska företag som har etablerat sig i Kina det senaste året har färre än 100 anställda globalt. Det visar en ny studie om svenska nyetableringar i Kina som Exportrådet tagit fram.

– Just nu pågår en singelrevolution i Asien. Många kvinnor i dessa länder har börjat satsa på sig själva i form av utbildning och eget självförverkligande. Där symboliserar ringen styrka och i storstäderna är det ingen som skäms över att vara singel längre, säger Johan Wahlbäck.

Hjälp till självhjälp

Innan Wahlbäck sparkade igång sitt företag i Kina tog han hjälp av Exportrådet och projektet ”Steps to export”. Företag med högst 50 anställda och max 10 miljoner euro i årsomsättning kan få hjälp av Exportrådet att kartlägga den marknad som de har valt ut, ordna möten med potentiella partner och kunder samt ta fram en handlingsplan för framtiden. En sorts hjälp till självhjälp, helt enkelt.

Johan Wahlbäck säger att han har varit förskonad från kulturkrockar, men givetvis är språket ett problem.

– Det är svårt att få fram viktiga nyanser i kommunikationen. En stor utmaning är också att ha löpande koll på verksamheten i Kina även när jag befinner mig i Sverige eller på andra ställen på jordklotet. Det är viktigt att vara engagerad och aktiv när man lanserar i Kina, trots att man har bra personer som jobbar för en på plats i landet, säger Johan Wahlbäck.


Läs gärna mer på www.swedishtrade.se
Länkpil Läs mer om internationella affärer

Så funkar Exportrådets kartläggning
Nuläget: Var står ditt företag och vad fordras för att nå ditt mål?
Varför? Vilka enskilda och relevanta motiv finns för exportsatsningen?
Vad? Vilka varor/tjänster ska prioriteras i satsningen?
Vem? Hur ser slutkunden/användaren ut?
Var? Vilken/vilka marknader och kundgrupper ska prioriteras?
Hur? Etableringsform och krav på representant/partner?
När? Handlings- och tidplan för de olika åtgärderna?
Affärsplan: Exportrådet skapar en plan och en metod för att utveckla och hantera ditt företags export.
 


Alla företag importerar inte från Kina, det finns de som exporterar också. Johan Wahlbäcks Singelringen fick hjälp av Exportrådet att etablera sig på sin nya marknad.

Affärsidén bakom Singelringen är att inte bara förlovade och gifta ska kunna bära en ring på fingret. ”Just nu pågår en singelrevolution i Asien. I storstäderna är det ingen som skäms över att vara singel längre”, säger Johan Wahlbäck.
Johan Wahlbäcks tips till nya exportörer
  1. Våga satsa. Det behöver inte vara så svårt att lyckas.
  2. Lägg ner mycket tid på att hitta rätt partner på din utländska marknad.
  3. Var beredd på att allt tar längre tid än du har räknat med.
  4. Lär känna det nya landets kultur, mentalitet och företagsklimat. ”I Kina känns det lite som att man är nybyggare – det är få företag som säljer till den kinesiska konsumenten, vilket gör det intressant och spännande.”
  5. Många glömmer ofta att man själv måste lägga ner mycket tid på att vara närvarade på den nya marknaden. Det är kanske det viktigaste rådet av alla.
 

Du vet väl att du kan prenumerera kostnadsfritt på Bättre Affärer!
ANGE DIN E-POSTADRESS NEDAN
Publicerad 2008-09-16