NYHETER OCH TIPS FÖR FÖRETAG - NR 8 - 2008
Tillbaka till förstasidan Skriv ut Tipsa en kollega Prenumerera!

Budgeten är företagarens sjökort

En budget är för företagaren vad kartan är för orienteraren: svår att klara sig utan i det långa loppet. Nu är det dags att budgetplanera för att skapa goda förutsättningar inför nästa år.
Med höstens intåg är det hög tid att se över 2009 års budget. För många småföretagare är detta arbete en hög tröskel att kliva över, trots att budgeten är ett viktigt styrmedel för att nå framgång i företaget.

– En budget är för företagaren vad sjökortet är för seglaren, ett instrument för att se vart man är på väg och att checka av under resans gång, säger Börje Gustafson, affärsutvecklingskonsult på Impalagruppen.

Han uppskattar att bara cirka en tredjedel av de över 100 småföretag han har mött under sina drygt 20 år som konsult har haft en riktig budget. Många tycker att det är onödigt att skriva ner något som man ändå har i huvudet.

– Visst kan det fungera så ett tag, men i slutändan är en riktig budget ett nödvändigt styrmedel för att få grepp om företaget och dess framtid.

Skippa avancerade datorprogram

Det behöver inte alls vara krångligt att lägga upp en budget. Skippa till en början alla komplicerade datorprogram med avancerade kalkyler och sätt dig i stället ner med papper och penna, eller ett enkelt Excelark, och gå igenom vilka kostnader och intäkter företaget har under det kommande året. Och framför allt – gör det för din egen skull.

– Många småföretagare hyser misstro mot all form av byråkrati och känner att budgetplanering är ännu ett ”nödvändigt ont” som påtvingats dem för att de ska söka starta-eget-bidrag, låna pengar i banken eller liknande. Det är helt fel. Budgeten är till för dig och ditt företag. Det gäller att inse nyttan och övertyga sig själv om att man gör detta för sin egen skull, ingen annans, säger Börje Gustafson.

Steg ett är att göra en enkel resultatbudget, där man ser över vilka kostnader och intäkter som förväntas under året. Först när den väl sitter är det dags att gå vidare och göra en likviditetsbudget, där man planerar för företagets in- och utflöden av likvida medel. Glöm inte heller att följa upp budgeten under resans gång – gärna månadsvis.

– En budget är en färskvara som inte har något värde om man inte följer upp den. Först då får man ett verkligt grepp om kostnaderna och intäkterna.

Grepp om företagets hälsa

Företagare har ofta många bollar i luften och dygnet har bara 24 timmar. Det kan kännas svårt att hinna med ytterligare ett måste. Men genom att ta sig tid att göra en budget vinner man tid i slutändan, menar Börje Gustafson, eftersom man får ett tydligare grepp om företagets hälsa. Och även om det är frestande – lämna inte över budgetarbetet helt i händerna på någon utomstående, som en revisor, även om du kan få bra hjälp och råd utifrån.

– Som företagare gäller det att själv ta ansvar för företagets budget och inte på grund av okunskap eller tidsbrist lägga över det på någon annan, säger han och avslutar med några råd på vägen:

– Börja redan i dag med en enkel resultatbudget, krångla inte till det. Inse att du gör detta för din egen och företagets skull. Med en budget har du som företagare verksamheten i din hand.

FOTO: HANS JONSSON
Börje Gustafson uppmanar fler småföretagare att budgetplanera.
”En budget gör man för sin egen skull, ingen annans”.
Börjes budgetskola i fem steg

  1. Skissa på kostnaderna och intäkterna för det kommande året.
  2. Skippa de komplicerade dataprogrammen. Papper och penna eller ett enkelt Excelark fungerar utmärkt till en början.
  3. Budgeten är en färskvara! Följ upp din budget, helst månadsvis, annars riskerar den att förlora sitt värde som styrmedel.
  4. Ta gärna hjälp och råd utifrån, via nätverk, kontakter, revisorer och banken. Men ta själv ansvar för att ditt företag har en budget.
  5. Inse nyttan med en budget – den är till för dig och ditt företag!
 

Du vet väl att du kan prenumerera kostnadsfritt på Bättre Affärer!
ANGE DIN E-POSTADRESS NEDAN
Publicerad 2008-10-14