NYHETER OCH TIPS FÖR FÖRETAG - NR 8 - 2008
Tillbaka till förstasidan Skriv ut Tipsa en kollega Prenumerera!

Det kan vara läge att se över sina lagerkostnader när tiderna blir sämre.
FOTO: FUTUREIMAGEBANK

Goda råd när konjunkturen viker

Koll på kostnaderna och fokus på kärnverksamheten. Det är extra viktigt under en konjunkturnedgång. Men glöm inte att blicka framåt – det går att komma ut starkare på andra sidan.
Den senaste tidens finansoro drabbar inte bara banker och andra storföretag. En begynnande lågkonjunktur med vikande efterfrågan och högre lånekostnader är något som många av Sveriges småföretagare nu står inför. På Swedbanks kontor runt om i landet har man en ständig dialog med företagskunderna om vad finansoron innebär för deras affärer.

– Det är klart att folk blir nervösa när de hela tiden läser om sämre tider och högre räntor, säger Anders Nordström, företagschef på Swedbank i Västerås.

När räntorna stiger ökar kostnaden för kapital. Det gäller därför att se över sitt lager så att man inte har för mycket kapital bundet där.

– Vi märker att investeringsviljan nu minskar när det gäller såväl personal som maskiner, inventarier och materiel. Och det är väl bra att man håller igen lite tills den värsta oron har lagt sig, säger Anders Nordström.

Se över inköpsmönstret

Att ha koll på kostnaderna är så klart alltid viktigt. Men när tiderna är sämre är det A och O, menar Jörgen Kennemar, ekonom på Swedbank som har arbetat mycket med just småföretag.

– Ofta går det att skära i poster som resor eller lagerkostnader. Man bör även se över sina inköpsmönster. Kanske går det att hitta billigare underleverantörer, säger han.

Ett annat råd är att fokusera på kärnverksamheten.

– Lägg tid på att verkligen gå in på djupet i ditt företag. ”Vilka är mina styrkor och svagheter? Varifrån får jag mina intäkter?”. Genom att effektivisera verksamheten under en lågkonjunktur kan du komma ut starkare än någonsin när vindarna vänder, säger Jörgen Kennemar.

Och vänder gör det till slut. Efter regn kommer sol, och det gäller även att blicka framåt. En lågkonjunktur kan också vara en källa till kreativitet, menar Kennemar.

– Försök att hitta nya sätt att tjäna pengar på – via nya produkter eller nya internationella marknader. För den som har mycket eget kapital och inte behöver låna pengar kan det vara köpläge när priserna pressas. Men spekulera inte i lågkonjunkturen utan investera i stället långsiktigt och strategiskt.


Så klarar du lågkonjunkturen
  • Håll stenkoll på utgifterna. Kanske går det att dra ned på till exempel resekostnader eller lagerkostnader. Se över dina inköpsmönster och försök hitta billigare underleverantörer.
  • Fokusera på kärnverksamheten. Gå djupare in i ditt företag och ta reda på vilka styrkor och svagheter du har. Då kan du komma ut starkare ur en lågkonjunktur än när du gick in i den.
  • Se till att du har en buffert om efterfrågan går ned.
  • Sprid riskerna – det är aldrig bra att vara beroende av en eller några få kunder. Detta är extra viktigt i en lågkonjunktur när alla skär i sina kostnader.
  • Var försiktig med att ge långa kredittider till slutkund. Då kan du själv tvingas låna pengar vilket är dyrt när räntan är hög.
  • Se över din marknadsföring men dra inte ned den helt. Den behövs för att öka intäkterna.
  • För företagare med mycket eget kapital kan det vara investeringsläge under en lågkonjunktur eftersom priserna går ned. Men spekulera inte i nedgången utan handla långsiktigt.
 

Du vet väl att du kan prenumerera kostnadsfritt på Bättre Affärer!
ANGE DIN E-POSTADRESS NEDAN
Publicerad 2008-10-14