NYHETER OCH TIPS FÖR FÖRETAG - NR 8 - 2008
Tillbaka till förstasidan Skriv ut Tipsa en kollega Prenumerera!

Idrott och företagande – en självklar kombination?

Att sponsra sin lokala idrottsklubb är populärt. Men är kombinationen idrott och företagande så självklar egentligen?
Idrottssponsring är en omfattande företeelse. Av den totala reklamkakan var 7,4 procent av pengarna öronmärkta för idrotten, vilket motsvarar 7,2 miljarder kronor. Mellan 2006 och 2007 ökade dessutom denna typ av sponsring med 2,8 procent.

Uno Grönkvist, författare till boken ”Sponsring & Event Marketing”, har över 25 års erfarenhet från sponsringens alla sidor. Han säger att det finns olika anledningar varför företag sponsrar lokala idrottsklubbar.

– Det handlar ofta om ett personligt intresse i klubben, eller så kan det vara det sociala motivet. På mindre orter kan det uppstå ett tryck på företagen att sponsra en förening och man vill inte hamna utanför i kylan. Det finns också ett allmängiltigt intresse där det känns naturligt att gå in och stötta för ortens skull. Självklart finns det även företag som ser sponsring som en marknadseffektiv mix, säger han.

Kräv motprestationer

Uno Grönkvist tycker att det är viktigt att se sponsring som en affärsmässig verksamhet, där man har rätt att kräva motprestationer av klubben som sponsras.

– Tyvärr accepterar man på mindre orter ofta avtalen som klubbarna erbjuder rakt av eftersom man vill vara hygglig och inte stöta sig med klubbens kontaktpersoner.

Bollnäs Bandy spelar i elitserien och har en omsättning på tio miljoner kronor, varav cirka fyra miljoner är sponsorpengar. Kommunen har drygt 26 000 invånare.

– Vi har inga färdiga sponsorpaket utan skräddarsyr lösningar efter önskemål från våra samarbetspartner, säger Robert Lindgren, bandyarbetare med sponsoransvar.

En stor sponsor till Bollnäs Bandy är Bollnäsbagarn. Företaget har sponsrat lokala föreningar sedan starten.

– Vi ser det som ett sätt att marknadsföra vårt företag. Vi har en lokal marknad på en sex mils radie och våra skyltar finns på i stort sett alla arenor i trakten, säger Joakim Olsson, ägare av Bollnäsbagarn.

Roligt och viktigt

Joakim Olsson tycker att det är enormt viktigt med idrott och har själv varit ledare inom idrotten. Därför sponsrar hans företag både stora och små föreningar på orten.

– Små klubbar stöttar jag för att det är roligt och viktigt. I år har vi även öronmärkt pengar för ungdomssektioner inom flera idrotter, det är viktigt för ungdomarna och bygden.

Motprestationer från klubben kan handla om många olika saker. Förutom att sponsringen kan påverka konsumenternas köpbeteende så kan det handla om reklamskyltar, annons i matchprogram och högtalarreklam.

– Jag tror att motprestationerna behöver utvecklas och ett nytänkande behöver komma in, säger Uno Grönkvist. Jag vet en förening där sponsorerna har tillgång till klubbens massör som en motprestation. Det är enormt uppskattat.

Bandyspelare säljer limpor

I Bollnäs säljer bandyspelare limpor i de lokala livsmedelsbutikerna två gånger per säsong.

– Det är ett jippo som gynnar både bandyn, handlaren och Bollnäsbagarn, säger Joakim Olsson.

Han tycker att motprestationer är viktigt men påpekar också att man måste se detta i relation till klubbens storlek. Så länge han ställer rimliga krav har han inga problem att få igenom dessa. Ett krav är att klubbarna ska gynna sponsorerna.

– Ju närmare eliten klubben är rent sportsligt, desto mer ser vi på sponsringen som en affärstransaktion, säger Joakim Olsson, som oftast skriver avtal på ett eller två år med klubbarna.



FOTO: DANIEL AHR
Bröd och bandy – hur hänger det ihop? Joakim Olsson på Bollnäsbagarn tycker att idrott är viktigt och har själv varit idrottsledare. Det är Robert Lindgren och Bollnäs Bandy tacksamma för.
Bollnäsbagarn
Ägare: Joakim Olsson
Startade: 1986
Antal anställda: 15 personer
Omsättning: 14 miljoner
Storsäljare: Bollnäslimpa, kanelbullar
 


Tips från Uno Grönkvist
  • Tänk affärsmässigt
  • Se till att få balanserade motprestationer som passar ditt företag
  • Skriv alltid avtal
  • Våga ifrågasätt
  • Be om branschexklusivitet. Det kanske kostar mer men kan vara värt det
  • Försök skapa ett samarbete som både klubb och företag vinner på
 

Du vet väl att du kan prenumerera kostnadsfritt på Bättre Affärer!
ANGE DIN E-POSTADRESS NEDAN
Publicerad 2008-10-14