NYHETER OCH TIPS FÖR FÖRETAG - NR 8 - 2008
Tillbaka till förstasidan Skriv ut Tipsa en kollega Prenumerera!
Månadens affärsland

Japan – bortglömd jätte som liknar Norden

I Kinahaussen har Asiens särklassigt största ekonomi Japan hamnat lite i skymundan. Bilden av Japan som en svårtillgänglig marknad är dock överdriven. Skrapar man på ytan på en japansk affärsman hittar man en hel del man känner igen hemifrån.
– Tänk dig ett litet och bergigt land som Norge, med halva USA:s befolkning och en marknad som Tysklands och Storbritanniens tillsammans.

Så beskriver Göran Edman, styrelseledamot i handelshuset Gadelius, Japan efter 25 år i ”den uppåtgående solens rike”. Gadelius har sedan 1907 hjälpt svenska börsjättar och många andra in på den ofta mycket lönsamma japanska marknaden. Men fortfarande har bara 120 svenska företag egna verksamheter där. Däribland Swedbank, som enda svenska bank.

Dubbelt så stor ekonomi som Kina

– Betydligt fler finns här via agenter och liknande, men många tycks glömma att Kinas ”lilla” granne Japan fortfarande är en mer än dubbelt så stor ekonomi som Kina, påpekar Johan Rugfelt, handelssekreterare på Exportrådet i Tokyo.

Dessutom tycks myten om att Japan befinner sig i recession leva.

– Efter stålbadet på 1990-talet står de japanska företagen starkare än någonsin. Statsfinanserna är dock sämre än USA:s, säger Johan Rugfelt.

Den som vill veta mer om japansk affärskultur kan titta närmare i Göran Edmans bok ”Ärligt talat herr utlänning”. Den berättar bland annat att tillvaron för en japansk affärsman primärt handlar om riskminimering.

– Ha tålamod och försök aldrig att tvinga fram ett besked av en japan, uppmanar han.

Mycket gemensamt

Johan Rugfelt säger att allt på ytan är uppochner och bakochfram i Japan, men att japaner och svenskar i grunden har mycket gemensamt.

– Ödmjukhet, försiktighet, kvalitetsfokus, pålitlighet, avtalstrohet och konsensusideal hör till de gemensamma nämnarna.

Ska man lyckas i Japan måste man ha en unik produkt: tekniskt, design- eller prismässigt. Att bara vara lite bättre än japanerna själva duger inte. Störst möjligheter finns det just nu inom trävaror, IT, bioteknik, varvsindustri, produkter och tjänster för äldre, kontorsmiljö, design, miljö samt infrastruktur.


Några affärstips
  • För en japansk affärsman är det viktigare att minimera riskerna än att maximera vinsten. Ha därför alltid tålamod.
  • Du får aldrig göra så att en japan ”tappar ansiktet”, alltså erkänner att han eller hon har fel eller lämnar ett besked han eller hon inte kan stå för. Däremot är historier om hur man själv har tappat ansiktet ofta mycket uppskattade.
  • Personliga relationer är A och O, så ta det lite lugnt med din resultatorientering.
  • Lär dig förstå hierarkierna i Japan. En mellanchef kan inte ge dig avgörande besked.
  • Japaner är inte ”konstiga”. Normal affärsklädsel, punktlighet och hyfs räcker mycket långt.
 


Liten ”japansk” affärsordlista
”A small problem” = Det är total katastrof.
"Impossible in Japan" = Nej, och jag orkar inte förklara varför.
"Maybe difficult" = Det kommer aldrig på fråga.
”Maybe later” = Nej tack.
"Maybe possible" = Saken är i hamn.
”No problem” = Det finns inga nya problem, men de gamla finns kvar.
”Yes” = Jag förstår vad du säger.
"Yes but" = Absolut inte.
”We will consider” = Nej tack.
Källa: Boken ”Ärligt talat herr utlänning” av Göran Engman
 


ILLUSTRATION: KARI MODÉN
Snabba fakta
Antal invånare: 127,2 miljoner (minskar dock stadigt).
Huvudstad: Tokyo, 8,6 miljoner invånare i innerstaden, 35 miljoner i Stortokyo.
Statsskick: Monarki. Parlamentarisk demokrati.
Religion: Shintoism och buddhism. Minoriteter av bland annat katoliker.
Valuta: Japansk yen (JPY) (100 JPY = ca 6,50 SEK). Prisnivå hälften av den svenska.
Affärsklimat: Mycket bra. De nära kontakterna med Kina dämpar effekterna av den rådande recessionen.
Affärsspråk: Japanska, men de flesta affärsmän talar engelska.
Viktigaste exportprodukter: Fordon, verkstadsprodukter, elektronik, kontorsmaskiner, kemiska produkter. Dock lägre exportberoende än alla andra industriländer.
Största svenska företag: Nissan Diesel, som ägs av AB Volvo.
 

Du vet väl att du kan prenumerera kostnadsfritt på Bättre Affärer!
ANGE DIN E-POSTADRESS NEDAN
Publicerad 2008-10-14