NYHETER OCH TIPS FÖR FÖRETAG - NR 9 - 2008
Tillbaka till förstasidan Skriv ut Tipsa en kollega Prenumerera!
Månadens affärsland

Ingen siesta för spanska affärsmän

Den spanska ekonomin har sedan EU-inträdet pekat spikrakt uppåt. Nu saktar den in när landet möter en kris i byggbranschen. Men framtiden ser ändå ljus ut – den spanska affärsviljan tar inte siesta!
– Mañana-mentaliteten kan man glömma i dagens Spanien. Beställer du något på tisdag så blir det gjort på tisdag, säger Lars Broberg, svensk entreprenör i Málaga-provinsen på Solkusten.

Lars Broberg har bott i landet sedan 1979 och driver en mäklarfirma och ett bolag för byggprojekt. Han har sett den spanska ekonomin förändras och blomstra av växtkraft.

– När jag kom hit tjänade en svensk 110 gånger mer än en spanjor, men nu får spanjoren mer i lönekuvertet än en svensk på samma befattning. Så de är självklart mer EU-vänliga här än i Sverige, säger han.

Lars Broberg har sett många svenskar hamna i knipa när de flyttar till Spanien. Han tycker att det vanligaste misstaget är att förlita sig på att den svenska modellen gäller överallt. Men i Spanien vilar ett långt större ansvar på individen.

– I Sverige är allt välordnat och man får information om precis vad man ska göra, när och hur. Här måste du ha koll utan att någon talar om det för dig. Missar du telefonräkningen stängs telefonen av direkt.

Framtidstro trots byggkris

Spanien är ett av världens största turistmål med 59 miljoner utländska besökare 2007. Marbella, där Lars Broberg bor och där hans hustru är borgmästare, är liksom hela Solkusten starkt beroende av turismen, och framför allt den bofasta turismen. Han ser tydliga spår av överbyggnationen i den spanska byggsektorn.

– Mellan 2002 och 2006 byggdes det mer i Spanien än i hela EU. Nu ser vi en miljon arbetslösa byggarbetare och den siffran stiger. Många vill sälja sina hus, men de hittar inga köpare, säger Lars Broberg.

Fredrik Junestrand, handelssekreterare på Exportrådet i Spanien, bekräftar den spanska oron över den överhettade byggbranschen.

– Spanien har under många år haft en stadig tillväxt på runt tre procent, men i år ligger prognosen på nollstrecket, säger han.

Spanien är världens åttonde största ekonomi och sedan länge en etablerad marknad för de stora svenska företagen. De är vår elfte viktigaste exportmarknad och Fredrik Junestrand tycker att Spanien generellt är ett välvilligt land att göra affärer med. De köper gärna utländskt och svenska produkter är högt ansedda kvalitetsmässigt, även om de anses något dyra.

Omkring 250 svenska företag finns representerade i Spanien, men det finns plats för fler.

– Grön teknologi, alternativ energi, telekom, men också life science (bioteknik, läkemedel och medicinteknik, red. anm) är mest intressant för Spanien framöver, säger Fredrik Junestrand.


Snabba fakta
Antal invånare: 45,2 miljoner.
Huvudstad: Madrid, 6 miljoner invånare inklusive förorter.
Statsskick: Konstitutionell monarki och parlamentarisk demokrati.
Religion: Katolicism, minoritetsbefolkningar av muslimer och protestanter.
Valuta: Euro (EUR).
Affärsklimat: Generellt mycket gott, men för tillfället har finanskrisen orsakat försiktighet i investeringsviljan.
Affärsspråk: Spanska (kastilianska), men även de regionala språken, katalanska, galiciska, baskiska och occitanska.
Viktigaste exportprodukter: Livsmedel (världens största olivoljeproducent), fordon, verkstadsprodukter.
Största svenska företag: Ikea, Securitas, Ericsson, Volvo.
 


Några affärstips
  • Lär dig språket, eller arbeta med tolk. Spanjorerna talar världens tredje största språk och engelska tar dig inte särskilt långt.
  • Se till att ta kontakt med rätt person. Företagsstrukturen i små och medelstora företag är traditionellt hierarkisk och du bör diskutera med någon som har mandat att fatta beslut.
  • Bästa vägen in på spanska marknaden är via kontakter. Det bor mellan 40 000 och 60 000 svenskar i Spanien, kanske känner du någon som känner någon.
  • Affärsklimatet är lite tuffare i Spanien, så tveka inte att använda rådgivare. Swedbank kan hjälpa till med rådgivning inom såväl juridik som skatte- och försäkringsfrågor.
  • Var ute i god tid när du ska etablera dig på den spanska marknaden. Den byråkratiska processen i Spanien anklagas sällan för dess fartvindar.
  • Spanien har 17 regioner och varje region är som ett eget litet land. Olika branscher är stora i olika regioner, ta reda på var din produkt har bäst förutsättningar.
 


ILLUSTRATION: KARI MODÉN
Gå till bankens guide för utlandsaffärer
Du vet väl att du kan prenumerera kostnadsfritt på Bättre Affärer!
ANGE DIN E-POSTADRESS NEDAN
Publicerad 2008-11-11