NYHETER OCH TIPS FÖR FÖRETAG - NR 9 - 2008
Tillbaka till förstasidan Skriv ut Tipsa en kollega Prenumerera!

”Man får aldrig ge upp.” När konjunkturen är skakig är det viktigt att inte tappa tempot, anser Håkan Gustafsson på Elkedjan i Umeå. Han kommer att satsa rejält på marknadsföring inför årets julhandel och rekommenderar andra köpmän att göra detsamma.
FOTO: BJÖRN WANHATALO

Tuff period väntar handeln

Julhandeln, årets stora köpfest, närmar sig med stormsteg. Många företagare ställer sig frågan ”hur kommer det att gå i år?” Visst påverkar lågkonjunkturen folks konsumtion men för den positiva företagaren finns det även möjligheter att växa nu.
Braskande rubriker om sämre tider påverkar kundernas köpbeteende och de tenderar att hålla hårdare i plånboken. Det har bland andra Håkan Gustafsson, köpman på Elkedjan i Umeå, märkt av.

– Fram till september hade vi en ökning varje månad jämfört med föregående år, men för oktober ser det sämre ut. Försäljningssiffrorna har dippat rejält.

Han tror att en avmattning inom handeln är på gång men att oktobers dystra siffror snarare är en effekt av medias ”skrämselpropaganda”.

– Det gäller att hålla isär begreppen. Det vi ser nu är mer en kortvarig effekt av all oro i världen, men visst går vi även mot en avmattning som har med den reella konjunkturen att göra, säger Håkan Gustafsson.

Det är i jul det gäller

Men allt är inte bara mörkt. Det finns stora möjligheter för de företagare som är offensiva i tider när konjunkturen pekar neråt. Det är nu man kan ta tillfället i akt att vinna nya marknadsandelar och positionera sig.

– Man får aldrig ge upp. Tvärtom är det viktigt att inte tappa tempo utan låta allt rulla på som vanligt, säger Håkan Gustafsson som anser att julhandelns betydelse för handeln inte kan överskattas.

– Blir den jämförbar med förra årets julhandel, då är det bra. Därför kommer vi att köra på för fullt med kampanjer och marknadsföring inför julhelgen precis som planerat. Sällanköpen påverkas

På Handelns utredningsinstitut, HUI, har man också märkt av konsumenternas ändrade köpbeteende.

– Folk blir påverkade av allt som sker i vår omvärld. Vi går mot en vinter i sparandets tecken. Det är framför allt sällanköpshandeln, som möbler, hemelektronik, järn- och byggvaror, och de lånefinansierade köpen som påverkas mest, säger Lena Larsson, vd på HUI.

Hon ser med intresse fram emot årets julhandel och menar att det är ovanligt svårt att sia om den. Å ena sidan talar börskrascher, varsel och sjunkande bostadspriser för en nedgång i konsumtionen, å andra sidan talar lägre inflation, ränte- och skattesänkningar för det motsatta.

– De senaste åren har svenskarna rest mycket utomlands över julhelgen. Kanske väljer man i år bort Thailandsresan till förmån för en jul hemma och lägger då eventuellt pengarna på att konsumera här, spekulerar Lena Larsson.

Gör inte som galleriorna

I dag råder stor likriktning inom handeln. De flesta butiker och kedjor är väldigt snarlika varandra och galleriorna landet över känns många gånger stöpta i samma form. Ta tillfället i akt och differentiera dig från dina konkurrenter nu under lågkonjunkturen, blir därför ett av Lena Larssons råd.

– Genom att särskilja sig från konkurrenterna syns man tydligare i bruset. Då hittar kunderna lättare till just din butik. Den som bromsar in för mycket under en lågkonjunktur riskerar att komma på efterkälken när det vänder uppåt igen. Det gäller att vara uthållig och se tiden an. Och att inte glömma en sak: det är fortfarande tillväxt, om än lägre än vad vi förväntat oss, säger Lena Larsson.


Du vet väl att du kan prenumerera kostnadsfritt på Bättre Affärer!
ANGE DIN E-POSTADRESS NEDAN
Publicerad 2008-11-11