NYHETER OCH TIPS FÖR FÖRETAG - NR 10 - 2008
Tillbaka till förstasidan Skriv ut Tipsa en kollega Prenumerera!

Så får du betalt i tid

I lågkonjunktur är risken större att fakturor inte blir betalda. Företag som vill undvika kreditförluster kan komma långt med ett genomtänkt kreditarbete – och genom att våga ställa krav på kunderna.
– Det viktigaste är att ta kreditupplysningar på sina kunder, så att man blir varnad för eventuella problem i tid, säger Eva Brunnberg, marknadschef på inkasso- och fakturahanteringsföretaget Lindorff.

Att någon börjar betala sent är en rätt säker varningssignal. Betalas inte fakturan alls ska du på ett vänligt sätt höra av dig och fråga vad som står på. Händer inget är det dags att vända sig till ett inkassobolag, vilket kan skicka inkassokrav och ansöka om betalningsföreläggande hos Kronofogdemyndigheten.

Men äventyrar man inte sin kundrelation om man går hårt fram?

– Nej, att man har koll på sin reskontra visar bara att man är professionell. Frågan är även hur mycket tålamod man har råd med. Och om man verkligen vill ha kunder och leverantörer som inte betalar för sig. Man måste våga ställa krav, säger Eva Brunnberg.

Autogiro för kunderna

Att kräva bankgarantier eller förskottsbetalning kan vara en utväg ur dilemmat.

– Man kan också införa omedelbar kortbetalning, eller autogiro för sina regelbundna kunder. Då ger banken genast besked om kundens konto saknar täckning.

Du bör också sätta limiter, kreditgränser. I normala fall sätts limiten på mellan 1 och 3 procent av kundens årsomsättning.

– Om din kund omsätter 5 miljoner per år bör du inte sälja mot faktura på högre belopp än mellan 50 000 och 150 000 kronor per månad, förtydligar hon.


Hjälp med fakturahanteringen
Tycker du att det här verkar krångligt kan du lägga ut faktura- och kravhanteringen till någon extern aktör, som Lindorff. Eva Brunnberg delar dock gärna med sig av sina bästa råd om hur man kan strukturera sin fakturahantering i rutan här intill.

Genom ett samarbete med Lindorff kan banken erbjuda inkasso, faktura- och reskontratjänster. Vänd dig till ditt närmsta bankkontor för att veta mer, eller läs mer här!
 


”Nu duger det inte att fortsätta som vanligt”
Under lågkonjunkturen måste företagare ägna sig åt riskanalys, hålla ett öga på både det egna företagets och kundernas soliditet och framför allt agera.

Det säger Torbjörn Klinga, finanschef på byggmaterialleverantören Sto Scandinavia i Linköping, som hittills klarat sig relativt helskinnat i den dystra byggkonjunkturen. Stos kreditförluster ligger på låga 0,8 procent.

Torbjörn Klinga rekommenderar en genomgång av kundstocken; att ta reda på vilken andel av intäkterna varje kund står för, hur väl de betalar i tid och hur kreditupplysningarna ser ut, i synnerhet soliditeten.

– Utifrån denna information ska man sedan analysera varje kunds risknivå, kopplat till vad man tror kommer att hända framöver.

Tror du till exempel att det kommer att vara lågkonjunktur i minst två år till, måste du agera därefter, menar han.

– Då duger det inte att fortsätta som tidigare och hoppas på det bästa. Då måste man göra sig av med sina problemkunder, såvida dessa inte accepterar bankgarantier eller förskottsbetalning. Behåller man dem, av sentimentala eller andra skäl, är risken mycket stor att man själv får problem.

Det är ofta Stos säljare som först upptäcker att kunder har problem – riskmedvetenheten är väl spridd i företaget. Men det är oftast Torbjörn Klinga som ringer och berättar att Sto inte längre beviljar kredit – ”det är viktigt att hålla isär rollerna i ett företag”.
 

Socialdemokraterna föreslår att myndigheter ska betala småföretag snabbare. Läs mer!

Ta kreditupplysningar på kunderna, tipsar Eva Brunnberg, marknadschef på Lindorff.

Torbjörn Klinga, finanschef på Sto Scandinavia rekommenderar andra företag att gå igenom sin kundstock för att ta reda på hur lönsam varje kund är.
Åtta råd för goda betalningsrutiner
  1. Se till att du har rätt organisationsnummer, adress etc till din kund.
  2. Exakt var arbetar din kontaktperson och har han/hon befogenhet att beställa?
  3. Kräv skriftlig beställning av dina varor och tjänster.
  4. Skicka alltid en orderbekräftelse till kunden!
  5. Specificera allt på de fakturor du skickar. Ange momssats.
  6. Skriv vilket datum du vill ha dina pengar, inte ”30 dagar”.
  7. Ange att du tar ut dröjsmålsränta, räntenivå och påminnelseavgift.
  8. Se till att ditt avtal med kunden reglerar de tre punkterna ovan, samt eventuella äganderättsförbehåll (som kan göra att du får tillbaka dina varor om de inte blir betalda).
 

Du vet väl att du kan prenumerera kostnadsfritt på Bättre Affärer!
ANGE DIN E-POSTADRESS NEDAN
Publicerad 2008-12-09