NYHETER OCH TIPS FÖR FÖRETAG - NR 1 - 2009
Tillbaka till förstasidan Skriv ut Tipsa en kollega Prenumerera!

Klen budget?
Bli en gerilla-
marknadsförare

Krisår och vargavinter. Lågkonjunkturen har många namn och kräver smarta och kostnadseffektiva lösningar. Det gäller förstås också marknadsföringen som kan bli både bättre och billigare med hjälp av smarta knep från proffsen.
Marknadsföring kan lätt bara bli ett slentrianmässigt köpande av annonsplats i lokaltidningen. Det behöver inte vara fel, men det finns andra sätt som får företagets marknadsföringsbudget att räcka längre. Att skippa annonsen och i stället skapa nyheter är ett sätt. För att lyckas krävs det dock oftast mer än att bara skicka ut pressmeddelande.

– Det gäller att förstå vad i företagets verksamhet som har ett nyhetsvärde och allmänintresse. Vanligt skryt fungerar inte, säger Lars Jonsson på Agenda PR.

PR-arbete behöver inte kosta mer än arbetsinsatsen och lyckas du vinner du en trovärdighet som du inte kan köpa med reklam. Fördelen med reklam är däremot att du då har full kontroll över budskapet.

Uppdatera webben

Att ha en uppdaterad webbplats med nyheter kostar heller inte mycket, men glöm inte att se till att dina kunder hittar dit också. Sökmotoroptimering är en hel vetenskap, men behöver inte vara dyrt.

E-postkommunikationen är också viktig. Har du en designad signatur med företagets logotyp i ger varje mejl ett prydligare och proffsigare intryck.

Att se till att ha snygga och lättförståeliga fakturor behöver inte vara dyrt men kan vara värt att satsa lite extra krut på. En undersökning från Svenskt Kvalitetsindex visar att otydliga fakturor bidrar till att kunders lojalitet med ett företag sjunker.

Varför väljer kunden dig?

I bistrare tider kan det vara viktigare än någonsin att värna om de befintliga kunderna. Då är det bra att veta varför de har valt dig hittills. Att köpa en marknadsundersökning för att ta reda på det skulle kanske sitta fint, men kostar en slant.

– Men du kan faktiskt göra mycket själv, säger Peter Wiklund, journalist och författare till en nyutkommen bok om marknadsundersökningar.

Hans tips är att föra loggbok över de omdömen du får från dina kunder. Då kan företaget på ett strukturerat sätt få en bild av vad det är kunderna uppskattar.

– Går man bara på känsla så finns risken att man har en felaktig föreställning om varför kunden väljer dig. Då lägger du kanske också krut på fel saker, säger Peter Wiklund.


Åtta smarta tips för att synas i media
Lars Jonsson på Agenda PR tipsar om när det är läge att skicka ut ett pressmeddelande eller ringa media.
När ett nytt företag startas: Intressant för framför allt lokala medier. Berätta om företaget och tala om vad du erbjuder när du startar verksamheten. Undvik skryt.
Rekryteringar: Nya medarbetare, chefer eller styrelseledamöter är oftast av intresse för medierna. Passa också på att kommunicera nyheten till personens ursprungliga hemort.
Konkreta planer: Samarbeten, nya lokaler, nya produkter eller förväntad tillväxt är intressant. Se alltså till att kommunicera redan i planeringsfasen.
Nya produkter eller tjänster: Berätta om det som är av allmänintresse i de nya saker du erbjuder; till exempel att användaren av din produkt minskar energiförbrukningen eller att den nya tjänsten sparar pengar.
Snäll mot miljön: Det har ofta ett stort nyhetsvärde om din vara eller tjänst förbättrar miljön. Visa med räkneexempel hur mycket din produkt eller tjänst kan minska miljöpåverkan.
Nya kunder: En stor kund eller ett samarbete kan locka lokalmedia, men kan också vara intressant för olika branschtidningar.
När du tycker något: Genom att ta ställning i en fråga kan du som företagare få uppmärksamhet. Om du till exempel skaffar kollektivavtal eller sätter upp ett miljömål, berätta det för media.
Framgång: Kommunicera lyckade satsningar, företagets vinst, en stor ökning av antalet kunder eller en succé inom ett oväntat område.
 


Kan du skapa medieuppmärksamhet kring ditt företag finns många sköna marknadsföringskronor att spara. ”Men vanligt skryt fungerar inte”, säger Lars Jonsson på Agenda PR.

Värna om de kunder du redan har genom att ta reda på vad det är de uppskattar, tipsar Peter Wiklund som har skrivit en bok om marknadsundersökningar.
Fem tips för dig som vill bli gerillaföretagare
  • Kontakta alla dina kunder minst en gång i månaden så att de vet att du bryr dig.
  • Tänk på vad som skiljer ditt företag från andra. Varför ska kunden köpa av just dig?
  • Ge bort saker till dina kunder. Alla älskar att få saker gratis.
  • Följ upp, följ upp, följ upp allt du gör för dina kunder. Har säljbrevet kommit fram i tid? Har varan kommit fram?
  • Ha alltid specialerbjudanden och se till att variera dem
Källa: Gerillaföretagaren
av Stefan Ekberg
 

Du vet väl att du kan prenumerera kostnadsfritt på Bättre Affärer!
ANGE DIN E-POSTADRESS NEDAN
Publicerad 2009-01-20