NYHETER OCH TIPS FÖR FÖRETAG - NR 1 - 2009
Tillbaka till förstasidan Skriv ut Tipsa en kollega Prenumerera!
Månadens affärsland

Våga och vinn i USA

Den amerikanska ekonomin har fått sig ett par rejäla käftsmällar. Det kan dock löna sig att övervintra den rådande svackan. ”Det kan vara svårt att ta sig tillbaka in på marknaden om man svikit när det gått tungt”, säger Stefan Bergström på Exportrådet i USA.
Efter ett val som redan är inskrivet i historieböckerna tillträder nu Barack Obama som president i USA. Det är en tung börda han ska axla. Drygt en miljon amerikanska jobb gick om intet under förra årets två sista månader. Någon gång ska det vända och Stefan Bergström, chef för Exportrådet i USA, är övertygad om att världens största ekonomi kommer att gå i täten då.

– I USA är människor väldigt bra på att fatta snabba beslut. Nu omstrukturerar de och kommer tillbaka. Och i kraft av sin storlek drar landet med sig hela världsekonomin, säger han.

Det finns pengar i systemet, men aktörerna är försiktiga. Stefan Bergström manar svenska företag att återfinna förtroendet för marknaden och våga satsa snarare än att hålla igen. Ju fler som eldar på desto snabbare kommer pengaflödet igång.

– Sverige har en bra industriell bas som vi måste satsa på. Det är viktigt att tänka långsiktigt och företagen bör ha god beredskap inför en vändning i världsekonomin.

Ett svenskt undantag

Biogaia är ett svenskt bioteknikföretag som varit verksamt på den amerikanska marknaden det senaste decenniet. Tvärtemot trenden såg företaget sin aktie stiga förra året.

– Ja, antagligen för att det finns ett behov av våra produkter. Vi har till exempel en produkt mot kolik, och har man ett spädbarn som lider av det tvekar man inte att lägga pengar på något som hjälper även om man sparar på annat, säger företagets vd Peter Rothschild.

Biotekniksektorn i USA har visat stort intresse för svensk forskning. Peter Rothschild bekräftar att det finns god potential för svenska företag som vill in på den amerikanska marknaden. Det gäller dock att göra noggranna efterforskningar på en enorm marknad som är svår att täcka in i sin helhet.

– Jag uppskattar den amerikanska affärskulturen, det är raka besked. Samtidigt är det viktigt att inte ge sig i lag med första bästa, alla har inte det inflytande som krävs för att hävda sig på en så konkurrensutsatt marknad, säger han.

”Det kommer att vända”

Så även om allt känns nattsvart i varslens tidevarv lever hoppet om en ny morgondag. Stefan Bergström tror att vändningen kommer i tredje eller fjärde kvartalet 2009.

– Och då kommer det gå lika fort uppför som det gjorde nedför, siar han.


Res till USA med banken
Vill du göra affärer i USA? Den 18–23 april anordnar Swedbank en resa till Savannah i USA för företag som är intresserade av den amerikanska marknaden. Resan görs i samarbete med Svensk-amerikanska handelskammaren i samband med Entrepreneurial Days 2009. Särskilt fokus ligger på förnyelsebar energi, produkt- och industridesign, logistikteknik och säkerhet samt digitala media. Det ges även möjlighet till en förlängning med stopp i New York.

Läs mer och anmäl dig till affärsresan här
Läs mer om bankens övriga affärsresor
 


Fyra tips på vägen
  • Våga lita på att ekonomin vänder. Den som har förberett sig kan snabbt hänga med när efterfrågan ökar.
  • Tänk långsiktigt i affärsplanen. En vändning kräver att företag vågar satsa även i lågkonjunktur och har beredskap för en uppgång på marknaden.
  • Bit ihop om du redan är verksam på den amerikanska marknaden. Amerikaner är skeptiska mot dem som ger upp när det går motigt.
  • Det finns fortsatt goda tillfällen inom exempelvis verkstadsindustrin samt IT- och miljösektorerna.

Källa: Stefan Bergström, Exportrådet
 


ILLUSTRATION: KARI MODÉN
Snabba fakta om USA
Antal invånare: 301 miljoner.
Huvudstad: Washington D.C.
Statsskick: Federal republik.
Religion: Majoriteten är kristna protestanter, men den katolska befolkningen är också stor.
Affärsklimat: Skakigt just nu. Men USA är fortfarande världens största ekonomi och Sveriges tredje största exportnation efter Tyskland och Norge.
Affärsspråk: Engelska.
Viktiga exportprodukter: Personbilar, läkemedel, utrustning för telekommunikation och energirelaterade produkter.
Svensk export till USA: Uppgick 2007 till drygt 86 miljarder svenska kronor, motsvarande 7,7 procent av Sveriges totala export.
Svenska exportprodukter: Främst personbilar, läkemedel, energirelaterade produkter och utrustning inom telekommunikation.
 

Du vet väl att du kan prenumerera kostnadsfritt på Bättre Affärer!
ANGE DIN E-POSTADRESS NEDAN
Publicerad 2009-01-20