NYHETER OCH TIPS FÖR FÖRETAG - NR 2 - 2009
Tillbaka till förstasidan Skriv ut Tipsa en kollega Prenumerera!

Illustration: KARI MODÈN

Branscherna som klarar krisen

Det är lätt att ryckas med av svarta rubriker om varsel och konkurser. Men det finns branscher som pekar uppåt. Det handlar om verksamheter som erbjuder sådant vi inte kan vara utan, som mat och medicin, men också om dem som ger oss välbefinnande och ”billig lyx”.
När tiderna blir sämre ändrar vi våra konsumtionsmönster och blir mer prismedvetna. Men det betyder inte att alla branscher går dåligt.

– Generellt kan man säga att branscher som är lönefinansierade går bättre under en lågkonjunktur än dem som är lånefinansierade. Vi avstår stora investeringar som ny bil och båt, drar ner på inköpen av hemelektronik och möbler, men handlar fortfarande mat, godis och medicin, säger Linda Thunström, forskare på Handelns Utredningsinstitut, HUI.

Hon har studerat våra konsumtionsvanor sedan förra lågkonjunkturen i början av 90-talet. Analysen visar att dagligvaruhandeln är en av de branscher som klarar sig bäst i lågkonjunktur. Lågpriskedjorna går ofta uppåt, liksom butikernas egna varumärken.

– I en lågkonjunktur ser vi oss om efter billigare alternativ, då blir butikskedjornas egna märken mer intressanta för konsumenterna. Därför är det viktigare än någonsin att satsa på marknadsföring i kristider, även om det kan vara frestande att dra ner på kommunikationsbudgeten, säger Linda Thunström.

Hälsokost och friskvård fortsatt bra

Hälsokost och friskvård är två branscher som också spås klara sig bra. Hälsotrenden har kommit för att stanna, även när tiderna är sämre, menar Lars Jagrén, chefsekonom på Företagarna.

– Vi ser en strukturell förändring som pågått en tid, där hälsa och omsorg om det egna välbefinnandet har rotats så djupt att man troligen inte drar ner på detta även om tiderna blir sämre. Precis som för konfektyr och tidningar blir det något man ändå unnar sig. Ett slags ”billigare lyx”, säger Lars Jagrén, men tillägger att det förstås gäller för den som fortfarande har jobb och därmed en inkomst att spendera. Den som förlorar jobbet köper knappast ett nytt gymkort.

– Det är lätt att falla in i negativt tänkande, men man ska inte glömma att de som har arbete fortfarande är fler än dem som inte har det, säger Lars Jagrén.

Hälsomedvetenhet ökar

I kristider blir vi också mer medvetna om den egna hälsan, eftersom vi inte har råd eller tid att vara sjuka i en arbetsmarknad med hårdnande konkurrens. För att hålla oss friska lägger vi ner pengar på egenvårdsprodukter som vitaminer och naturläkemedel. Det menar Annika Hjerpe på organisationen Svensk Egenvård.

– Vår bransch har haft en stabil tillväxt på cirka sex procent under många år. Vi brukar inte se så stora variationer i tillväxten ens i sämre tider, säger hon och tillägger att omregleringen av Apoteket i kombination med att naturläkemedlen nu får sin plats i Fass, och därmed blivit mer allmänt accepterade, också påverkar branschen positivt.

– Tidigare har många haft en förlegad bild av hälsokost, men den börjar luckras upp i och med att forskning och evidens visar naturläkemedlens positiva inverkan.

Hur är det då att vara hantverkare i kristid? Denna bransch, som normalt brukar få det tufft i lågkonjunktur, kan faktiskt hålla stången lite bättre än väntat, tror Lars Jagrén.

– Det finns en möjlighet att hantverkare kan få en skjuts i och med det nya Rot-avdraget, trots att detta normalt sett är branscher som inte brukar klara av en lågkonjunktur bäst.



Linda Thunström, forskare på HUI, säger att det i kristider är viktigare än någonsin att satsa på marknadsföring.

Hälsotrenden har kommit för att stanna om man får tro Lars Jagrén, chefsekonom Företagarna.

Annika Hjerpe, Svensk Egenvård, menar att hälsobranschen brukar stå stabil även i sämre tider.
Du vet väl att du kan prenumerera kostnadsfritt på Bättre Affärer!
ANGE DIN E-POSTADRESS NEDAN
Publicerad 2009-02-17