NYHETER OCH TIPS FÖR FÖRETAG - NR 2 - 2009
Tillbaka till förstasidan Skriv ut Tipsa en kollega Prenumerera!

Resor till nya affärer

Swedbank arrangerar sedan drygt fem år affärsresor. Med sina kunskaper och kontakter guidar banken svenska företag till affärer på nya marknader. Det började med en resa till Baltikum. Nu är resorna betydligt fler liksom destinationerna – USA är det senaste tillskottet.
I år arrangerar Swedbank sex internationella affärsresor. Det handlar inte om nöjesresor utan om resor fullmatade med seminarier, företagsbesök och möjligheter till personliga möten med potentiella affärspartners.

– Syftet är att ge företagen som följer med kunskap och en genväg in på en ny marknad, säger Roland Svenson, projektledare för bankens internationella affärsresor.

Resorna går dit Swedbank har närvaro och därmed kunskap och kontakter, men genom enkäter på webben har företagen också kunnat vara med och påverka resmålen.

Resor som lönar sig

De internationella affärsresorna har ett brett fokus och riktar sig till alla företag med intresse för en viss marknad. När det gäller årets nyhet USA så har man dock valt att fokusera lite extra på vissa branscher.

– Det handlar om förnyelsebar energi, produkt- och industridesign och logistikteknik- och säkerhet.

Resorna betalas helt av deltagarna, men det är ingen verksamhet som banken ska tjäna pengar på. Statistiken visar dock att det betalar sig att följa med. Hela 53 procent av dem som varit med har efteråt gjort affärer med landet de besökt.

– Och tio procent hade planer på en etablering före resan, men insåg under resan att det inte var rätt marknad för dem. På så vis slapp de en kostsam felsatsning.

Ledde till etablering

Det finns möjlighet att få EU-bidrag för resan, ett så kallat förstudiestöd. Via Swedbanks samarbetspartner kan företag kostnadsfritt ta reda på om de är berättigade till detta bidrag.

Mathias Plank, vd och grundare av internetcafékedjan Sidewalk Express, är en av dem som följt med och sedan gått vidare och etablerat sig i Lettland.

– Resan var inte avgörande, men en orsak till att vi valde att gå vidare.

Han var också med till Estland, men där blev det inga affärer.

Det största värdet av resorna var enligt honom den hjälp företaget fick att boka kvalitativa affärsmöten med lokala partners som sedan bidrog till affärer och kontrakt.

Kina är självklart också en viktig marknad för bankens affärsresor. Johan Grundin, vd för Next Step Media, var med på en affärsresa dit i november 2007. Företaget är specialiserat på event- och displayprodukter och säljer till exempel rollups, broschyrställ och beachflaggor. Han tycker resan gav mersmak. Den gav både insikt om de stora möjligheterna som finns, men också kunskap om kulturskillnader och risker man bör undvika.

Next Step Media hade redan före resan börjat göra affärer med företag i Kina och här fick de en chans att träffa dem.

– En personlig relation är viktig för att bli framgångsrik i Kina. Deras stora kapacitet och moderna utrustning gör att de kan producera stora kvantiteter på kort tid. Det gör att vi nu kan ta mycket större beställningar och att Next Step Media kan expandera.

Årets internationella affärsresor:

  • 25–27 mars Kiev, Ukraina
  • 1–3 april Luxemburg, Specialtema: Planera för ägarskifte
  • 18–23 april Savannah, USA
  • 6–8 maj Luxemburg, Specialtema: Planera för ägarskifte
  • prel. vecka 40 Ryssland
  • 24–30 oktober Shanghai, Kina


Läs mer och anmäl dig här




Johan Grundin, vd för Next Step Media, var en av deltagarna i affärsresan till Kina.

Swedbanks projektledare för affärsresorna, Roland Svenson, ser resorna som en genväg in på en ny marknad.
Du vet väl att du kan prenumerera kostnadsfritt på Bättre Affärer!
ANGE DIN E-POSTADRESS NEDAN
Publicerad 2009-02-17