NYHETER OCH TIPS FÖR FÖRETAG - NR 3 - 2009
Tillbaka till förstasidan Skriv ut Tipsa en kollega Prenumerera!

Moderaket byggd
på snabbhet
och magkänsla

Swedbank och Sparbankernas Företagarpris 2009 tilldelades Annette och Jörgen Appelqvist på Gina Tricot AB. Samtidigt som paret för Borås stolta textiltraditioner vidare gör de kometkarriär på den proppfulla marknaden för dammode.
Det finns alltid plats för en till. Det är en av lärdomarna i framgångssagan om Gina Tricot. En annan är att man bör benchmarka brett.
– Visst är H&M duktiga, men vi har inte sneglat mer på dem än på Ikea, exemplifierar Jörgen Appelqvist, som är vd.
Gina Tricots koncept är universellt, med snabbhet som nyckelord. Snabba transporter, snabb omsättning i butikerna och inte minst snabb tillväxt. Från 0 till 2,3 miljarder på elva år.
– I vår affärsidé finns det inte plats för något lager, alla våra kläder är på väg till eller finns redan i de nu 125 butikerna i de fyra nordiska länderna. Det syns på priserna, säger Jörgen Appelqvist.

Magkänslan avgör
Jörgen tittar på gårdagens resultat och nyckeltal varje morgon, hellre än på termometern.
– Går det upp beställer vi mer, går det ner sänker vi priserna, sammanfattar han.

Företagets teser som ”Mycket mode för lite pengar” och slogans som ”Du hittar alltid något du har råd med” har gått rätt in i hjärtat på kvinnor i alla åldrar – som gillar att shoppa billigt och ofta.
– Det är vår magkänsla som avgör, säger chefsdesignern Annette Appelqvist när vi frågar om inspirationen till kläderna.

En under många år förfinad magkänsla. Annette drev ett designföretag, medan maken Jörgen ägnade 24 år åt JC. Dottern Anna, inköpschef, var med redan vid starten 1997, och nu är sonen Victor marknadschef i familjeföretaget.

Drivkraften är att bygga
Paret Appelquist har tillbringat två dagar på Swedbanks framtidskonferens i Stockholm, och det börjar krypa lite i kroppen på dem. De vill hem till Borås och jobba. Men de har inte pengar som drivkraft, allt Gina Tricot tjänar investeras.
– Sitta i ett lyxhus och titta på havet? Nej, tack. Det är mycket roligare att bygga upp något tillsammans med andra, säger Annette.

Men inte med andra aktieägare. Gina Tricot är oändligt långt från en börsintroduktion, och likt Ingvar Kamprad tackar paret också oftast nej till att stå i rampljuset.

Slitet gav belöning
Men den 12 mars 2009 är ändå deras stora dag, och tårar skymtar i ögonvrårna efter prisutdelningen.
– Visst är vi rörda, det här är otroligt stort för oss. Att bli utsedda till Sveriges främsta entreprenörer och till förebilder. Som vi har slitit, säger Annette.

Så när vi frågar var Gina Tricot är om tio år kan de inte riktigt svara.
– Vi har redan överträffat alla våra mål många gånger om. Men visst vore det trevligt att vara en av Europas större konfektionskedjor, medger Jörgen.


Prismotivering, Företagarpriset 2009
”Genom att kombinera trendkänslig egen design, väloljad logistik och daglig resultatuppföljning, har de utvecklat företaget till en framgångsrik nordisk butikskedja med stort ansvarstagande för etik och miljö.
Efter 10 år av ständig expansion med bibehållen hög lönsamhet har man nu en god bas för ett fortsatt segertåg ut i Europa”.
 

Hederspris till Lennart på Wapnö 
Vid sidan om Företagarpriset gick ett särskilt hedersomnämnande till Lennart E Bengtsson på Wapnö AB utanför Halmstad.

Juryn beskrev Lennart som en lokal och nydanande entreprenör som förändrat en reglerad och mogen bransch. Prismotiveringen lyder:

”Genom driftigt och målmedvetet entreprenörskap har Lennart E Bengtsson fört Wapnö AB från ett traditionellt jordbruk till ett öppet och marknadsorienterat företag, där han lyckats kombinera regionalt ansvarstagande, kulturarv och ekologiskt tänkande med rationell produktion och god lönsamhet”.

 


Jörgen och Annette Appelqvist har arbetat med Gina Tricot i elva år. Idag omsätter företaget 2,3 miljarder kronor.
Appelqvists tre goda råd till entreprenörer
  • Fokusera på att göra bra ifrån dig i precis allt du gör, på alla områden! Lämna inget åt slumpen!
  • Våga starta företag och våga tro på och satsa på dina nya och spontana idéer. Ägna inte alltför lång tid åt förberedelser. Alltför många lysande företagsidéer har fastnat på ritbordet!
  • Följ upp allt som du och företaget gör, och var snabb på att reagera!
 

Du vet väl att du kan prenumerera kostnadsfritt på Bättre Affärer!
ANGE DIN E-POSTADRESS NEDAN
Publicerad 2009-03-17