NYHETER OCH TIPS FÖR FÖRETAG - NR 4 - 2009
Problem med svag efterfrågan för småföretagen   |  Ställ din företagarfråga till Maud Olofsson!   |  Lågkonjunkturen kan vara världens chans   |  Ta kontroll över pensionen!   |  Köpstarka marknader i de nordiska grannländerna   |  Visst kan du göra gott som småföretagare   |  Mörk konjunkturbild hos småföretagarna   |  Hur ska jag placera mina pengar i den rådande konjunkturen?   |  Tjäna på att leasa företagsbilen   |  Sparar du regelbundet?   |  Höjdpunkter i maj 2009
Bild

Svag efterfrågan
problem för småföretagen

Småföretagskonjunkturen är den sämsta sedan 1992. Det visar Swedbanks och Sparbankernas Småföretagsbarometer som presenteras den 28 april. Det största problemet för företagen är svag efterfrågan.
Hopp om vändning det närmaste året
Bild
Maud Olofsson

Ställ din företagarfråga till Maud Olofsson!

I nästa nummer av Bättre Affärer intervjuar vi näringsminister Maud Olofsson om vad hon vill göra för landets småföretagare.
Vad vill du fråga näringsministern om?
Bild
Henrik Larsson Broman

Lågkonjunkturen kan vara världens chans

De företag som vågar satsa sig ut ur lågkonjunkturen gör helt rätt. Enligt trendanalytikern Henrik Larsson Broman blir de nästa högkonjunkturs vinnare.
”Mod och attityd lönar sig”
Bild
Erika Pahne

Dags att ta kontroll
över pensionen!

Trots att få företagare litar på att det allmänna försäkringsskyddet räcker sätter allt för många småföretagare av för lite till sin pension. Det visar en färsk undersökning gjord av Synovate på uppdrag av Swedbank.
”Företaget är ingen pensionsförsäkring”
Bild

Handeln med de nordiska grannarna har tagit fart

Under en rad år har handeln med Norge, Danmark och Finland stadigt ökat. Och många har fått upp ögonen för de nordiska grannländerna som etableringsmarknader.
Köpstarka marknader i grannländerna
Bild
Maria Gustafsson

Det går att göra gott
som småföretagare

Nu är tiden perfekt för att börja göra gott. Maria Gustafsson på företaget Miku ser CSR, corporate social responsibility, som ett win-win-koncept. Både samhället och ekonomin vinner på det.
CSR är inte bara för storföretagen
PS!
Bild Många chefer vet inte vad som motiverar deras medarbetare. Det visar en undersökning som gjorts av Sifo på beställning av SHL – ett företag som arbetar med bland annat personlighetstest.

När 1 000 yrkesarbetande svenskar fick frågan om de "känner att chefen vet vad som motiverar just dig på jobbet" gav var tredje betyget fem eller lägre på en tiogradig skala. Två av tio gav chefen nio till tio poäng, skriver Dagens Nyheter.

Åsa Saltin på SHL anser att nyckeln till att skapa motivation bland medarbetarna är att chefen verkligen tar reda på hur den ser ut bland de anställda. För det som gör en medarbetare motiverad kan ha motsatt effekt på en annan. Det kan bland annat gälla faktorer som konkurrens eller krav på engagemang. Några älskar att helt gå upp i sitt arbete medan andra värnar om sitt liv utanför jobbet.
Prenumerera kostnadsfritt på Bättre Affärer!
ANGE DIN E-POSTADRESS NEDAN
Bild
KRÖNIKAN:
Handeln och industrin hårt drabbade
Kennemar om Småföretagsbarometern
Tipsa en vän!
ANGE DIN VÄNS E-POSTADRESS NEDAN
Fråga banken:
Bild
Hur ska företagets pengar placeras i lågkonjunkturen?
Rätt tidpunkt för att börja spara
Månadens tips
Billeasing passar
även småföretagare
Ett smart sätt att finansiera bilinköpet

Sparar du regelbundet?
Ja
Nej
Kalendarium
Åk till Luxemburg och lär dig allt om ägarskiften
Fler höjdpunkter i maj
Ur förra numret
Klicka här om du vill:
Surfa säkert!