NYHETER OCH TIPS FÖR FÖRETAG - NR 4 - 2009
Tillbaka till förstasidan Skriv ut Tipsa en kollega Prenumerera!

Lågkonjunkturen kan vara världens chans

Ingen har missat att vi är inne i en lågkonjunktur. Företag med framtiden för sig vägrar dock att delta i den. Det kräver mod och attityd, men kommer att betala sig när det vänder upp igen.
Det menar trendanalytikern Henrik Larsson Broman, vd för Prosales Institute. Finanskrisen och lågkonjunkturen är inga hjärnspöken. De är på riktigt, men det är också det faktum att det är nu när det är som mörkast som det avgörs vilka företag som blir nästa högkonjunkturs vinnare.

– Vill du bli en av dem måste du bestämma dig för det. Det duger inte att se sig som ett offer för omständigheterna. Jag hör företag som säger ”vi deltar inte i den här lågkonjunkturen” och det är helt rätt tänkt. Det gäller att ha rätt attityd, vara offensiv och våga satsa nu, säger trendanalytikern Henrik Larsson Broman.

Gör du det är du i gott sällskap. Företag som Google, Microsoft, Burger King, MTV och HP är alla exempel på företag som startat i lågkonjunktur.

Chans att ta marknadsandelar
Tyvärr blir dock många passiva när tiderna blir sämre. Det finns forskning som visar att försöken att göra affärer minskar med 35 procent i lågkonjunkturer. Det är synd, för lågkonjunkturer erbjuder många möjligheter för företag som är rustade för dem. Det är lättare att rekrytera, billigare att annonsera, billigare att investera och dessutom ett utmärkt läge att ta marknadsandelar från konkurrenter.

– Det är aldrig lågkonjunktur för tjänster och produkter som sänker kundernas kostnader eller höjer deras intäkter. Kan du erbjuda dina konkurrenters kunder detta så har du stora möjligheter att ta mark i dåliga tider.

Flexibilitet ett måste
Men det räcker förstås inte bara med attityd och att tänka positivt. Det gäller också att vara flexibel och anpassa sina tjänster och produkter efter den rådande situationen. Ett bra exempel på det är stjärnkrögaren Melker Andersson. När tiderna blir tuffare håller folk i plånboken och spenderar mindre på att äta ute. Hans recept för att råda bot på det var att erbjuda mat till halva priset på några av sina restauranger vissa dagar i veckan. Ett erbjudande som inte minst fick stort genomslag i media, vilket var bra reklam som kanske också lockade nya grupper till restaurangerna.

Björklidenhus är ett annat företag som trotsar lågkonjunkturen. I fjol anställde de 15 personer och gjorde 2008 ett bättre resultat än året innan.

– Krisen drabbar främst dem som är varslade. För dem som har jobb och vill köpa hus är det tvärtom ett väldigt bra läge att slå till just nu. Räntorna har inte varit så här låga på länge och det gör att de kan få en väldigt attraktiv boendekostnad om de köper ett hus nu. Utmaningen för oss är därför att få dem att förstå det och våga köpa, säger Niklas Malmfors, försäljningschef på Björklidenhus.



Henrik Larsson Broman menar att det är i lågkonjunkturen det avgörs vem som blir nästa högkonjunkturs vinnare.
Du vet väl att du kan prenumerera kostnadsfritt på Bättre Affärer!
ANGE DIN E-POSTADRESS NEDAN
Publicerad 2009-04-28