NYHETER OCH TIPS FÖR FÖRETAG - NR 4 - 2009
Tillbaka till förstasidan Skriv ut Tipsa en kollega Prenumerera!

Småföretagsbarometer visar på djup nedgång

Vårens Småföretagsbarometer från Swedbank visar att konjunkturen för Sveriges mindre företag är den sämsta sedan 1992. Det största problemet är svag efterfrågan.
Även lilla Stark Film och Event AB i Göteborg märker de dåliga tiderna, men den breda kundbasen gör att företaget tål motvinden.
Till vårens Småföretagsbarometer från Swedbank har drygt 4 000 företagare med under 50 anställda intervjuats. Barometern visar att nedgången bland de mindre företagen har fördjupats sedan mätningen i höstas, nu är konjunkturnivån den lägsta sedan 1992.

Men Jörgen Kennemar, ansvarig för Småföretagsbarometern på Swedbanks ekonomiska sekretariat, har även goda nyheter.

– Småföretagarna förutser en svag vändning uppåt i konjunkturen under det närmaste året, och bristen på arbetskraft är ett mycket mindre problem än tidigare, uppmuntrar han.

Jörgen berättar vidare att tjänsteföretagen har klarat sig relativt väl och är långt mer optimistiska om framtiden än i synnerhet företag inom bygg, sällanköp och transporter.

– Hårdast drabbade är företag inom handel och industri. Här sjunker vanligen såväl orderingång, lönsamhet, omsättning som sysselsättning.

Fler utvecklar nya produkter
Han varnar för att en fortsatt dålig omvärldskonjunktur och stigande arbetslöshet kan göra utvecklingen sämre än småföretagarna väntar sig.

– Vanligaste åtgärden mot konjunkturnedgången är sänkta kostnader, följt av utveckling av nya produkter eller tjänster samt sänkta priser. 14 procent av företagen uppger att inga åtgärder har vidtagits, berättar Jörgen Kennemar.

Ett av de tjänsteföretag som mår relativt väl är Stark Film och Event AB i Göteborg, som med kunder i de flesta branscher är som en liten branschbarometer för sig. Stark Film erbjuder företag film-, webb- och eventtjänster.

Att fordonsmarknaden står på djupt lågtryck behöver Starks vd och huvudägare Magnus Boldyn inte läsa i tidningarna för att märka. Det är glest mellan uppdragen från bland andra Volvos olika bolag.

– Trots mångfalden i Göteborgs näringsliv märks det tydligt, både här och i övriga Västsverige, när det går dåligt för Volvo och Saab, konstaterar han.

Väntar sig sämre tider
Magnus Boldyn har också uppfattat att det går sämre för andra större industriföretag, liksom för byggbolagen. Det ser han i orderböckerna, men upptäcker det gör han långt tidigare när det tar längre tid från informella samtal till faktiska affärsuppgörelser.

Motsatsen är telekom- och energibranscherna, där det ur Starks perspektiv är solsken. Många vill ha företagets film-, webb- och eventtjänster för produktlanseringar och annat.

2009 ser ut att bli sämre än 2008 för Stark och dess 26 anställda, trots att året inleddes lysande med Grand Award vid New York Festival i januari. Avmattningen på marknaden ger färre uppdrag och skapar prispress.

Magnus Boldyn är dock positiv inför framtiden. Stark har sedan starten 1991 utvecklats till en av Sveriges ledande aktörer i sin nisch.

– Vi har en bred kundbas och kan hantera ett par mindre goda år, säger han, som noterat något ljusare tongångar bland sina kunder på senare tid.



Företag inom handelssektorn har drabbats hårt av konjunkturnedgången.

Företaget Stark Film har klarat sig bra trots den försämrade konjunkturen. Vd:n Magnus Boldyn märker dock att industri- och byggföretagen går sämre och därmed inte gör beställningar i samma utsträckning som tidigare.
Du vet väl att du kan prenumerera kostnadsfritt på Bättre Affärer!
ANGE DIN E-POSTADRESS NEDAN
Publicerad 2009-04-28