NYHETER OCH TIPS FÖR FÖRETAG - NR 4 - 2009
Tillbaka till förstasidan Skriv ut Tipsa en kollega Prenumerera!

Visst kan du göra gott som småföretagare

Klart att man kan ta samhällsansvar och ägna sig åt CSR (corporate social responsability) även som småföretagare. Frågan att ställa sig är: Vill jag göra något bra för den värld jag lever i? Det menar Maria Gustafsson från företaget Miku på Tjörn.
– Vi kan inte lämna över samhällsansvaret till storföretagen och den offentliga sektorn. Alla kan göra åtminstone något, säger Maria som sedan 2005 arbetar i egen regi, med en anställd.

Krångligt? Nej. Maria jämför med målet att försöka gå ner i vikt.

– Att jogga varje kväll och äta morötter till middag klarar vi inte i längden. Lägga om sitt liv måste man göra steg för steg, påpekar hon.

Men även om man tar CSR-arbetet pö om pö kan det snabbt bli en självklarhet att försöka göra de rätta valen åt sitt företag.

– Man börjar köpa Rättvisemärkt kaffe och Svanmärkt papper av bara farten, konstaterar hon.

Modern teknik ger vinster
Den rådande lågkonjunkturen är ett perfekt tillfälle att börja försöka göra gott. Maria ser nämligen CSR som ett win-win-koncept. Både samhället och ekonomichefen blir glad.

– För Miku är videokonferenser via Skype det kanske bästa exemplet. De både sparar pengar och gör resande onödigt.

Att ta till sig modern teknik är därför ett av hennes bästa tips.

– Även för Nisses Plåt AB i Mora? Ja, över nätet kan Nisse skicka bilder, filmer, ritningar och skisser och slipper åka runt i onödan, föreslår hon.

En annan grundbult är långsiktighet. Maria vill att hennes företag, som arbetar med organisationsutveckling, ska finnas länge. Därför investerar hon i kvalitet och undviker slit-och-släng-tänkande.

Planerar resorna
Att fyra av fem svenskar bor utanför storstäderna och därför saknar alternativ till bilen är inget argument som biter på Maria Gustafsson. Hon bor själv i glesbygd, på södra Tjörn. Sju mil från Göteborg, där hon ofta jobbar med utveckling av privata och offentliga verksamheter.

– Visst tar det ungefär dubbelt så lång tid med bussen och jag får planera mer, men å andra sidan kan jag jobba på bussen.

Till historien hör att Maria har fyra barn, så hon kan av egen erfarenhet avfärda ”barn-tar-tid”-argumentet mot långsamma transportmedel.

Jobbar ideellt
En ofta bortglömd del av CSR är insikten att man bör dela med sig av kunskap. Maria, med 325 högskolepoäng, vet bland annat det mesta om kommunikation och driver självhjälpsgrupper i Göteborg, i vilka vem som helst får prata av sig.

– Nej, jag får inte betalt. Men för mig är det viktigare att försöka göra gott än att värdera min tid i pengar, berättar hon.

Vill du veta mer om Marias CSR-arbete, besök gärna bloggen http://redigrebell.blogspot.com


Tre ben i Mikus CSR-arbete
CSR-arbetet på Miku består av tre delar: en ekonomisk del, en social, och en miljömässig del.

Ekonomiskt – här handlar det dels om korrekt redovisning, ordning och reda, dels om att ständigt söka samordningsvinster och bygga nätverk, enligt principen att man alltid är starkare tillsammans med andra än helt på egen hand.

Socialt – utifrån Mikus humanistiska grundsyn ger man stöd till organisationer som Amnesty International, Röda Korset och Bris samt stöd till självhjälp, det senare just nu på Solkattens Självhjälpshus i Göteborg. Dessutom handlar man Rättvisemärkt när detta är möjligt, och har sett till att medarbetarna lärt sig hjärt/lung-räddning.

Miljömässigt – Miku har gjort sin hemläxa om klimatfrågan, bland annat i en grundläggande miljöutbildning, och försöker hela tiden göra klimatsmarta val. Genom allt från videokonferenser över nätet och kollektiva transportmedel till miljömärkt maskinpark, sopsortering och mycket annat.
 


Alla kan göra något för den värld vi lever i. Det är Mikus ägare Maria Gustafssons devis.
Swedbank utökar CSR-satsningen
Den rådande finanskrisen har inte påverkat Swedbanks omfattande satsning på CSR.

– Nej, faktiskt lägger vi ännu mer tonvikt på samhällsansvar just nu, bekräftar Antonia Gibson, CSR-kommunikatör på Swedbank, som beklagar att vissa företag inte tycker sig ha råd att tänka på klimatfrågan nu när det är lågkonjunktur.

Inom Swedbank är utvecklingen den rakt motsatta. Att pionjären Roslagens Sparbank får allt fler klimatneutrala kolleger landet runt är bara ett exempel i raden. Bankens ”gröna tråd” genomsyrar i stigande grad verksamheten, vilket även kunderna märker.

– Ja, de uppfattar glädjande nog oss som mer miljöengagerade än våra bankkolleger. Det har bland annat Svenskt Kvalitetsindex mätningar visat, berättar hon.

En nyhet är en sponsringspolicy med krav på att all sponsring ska komma ungdomar till godo. Men sponsringen handlar långt ifrån enbart om Swedbanks välkända storsatsningar på ungdomsidrott av olika slag.

– Vi stöder bland annat organisationen Friends, som arbetar mot mobbning och våld, och har utvecklat Ekonomikompassen, där ungdomar på ett enkelt och roligt sätt kan lära sig mer om hur man hanterar sin privatekonomi, förklarar Antonia Gibson.

Läs gärna mer om Swedbanks CSR-arbete på www.swedbank.se, och på de olika Sparbankernas webbplatser.
 

Du vet väl att du kan prenumerera kostnadsfritt på Bättre Affärer!
ANGE DIN E-POSTADRESS NEDAN
Publicerad 2009-04-28