NYHETER OCH TIPS FÖR FÖRETAG - NR 5 - 2009
Tillbaka till förstasidan Skriv ut Tipsa en kollega Prenumerera!

Klockargården trygg i krisen med banken som partner

Även på Klockargården Hotell AB i undersköna Tällberg märks de sämre tiderna. Men tack vare en god affärsidé och nära samarbete med Leksands Sparbank är vd Klockar Anders Sandberg lugn inför framtiden.
– Våra intäkter från konferenser har sjunkit med 10–15 procent, men på privatsidan, som står för tre femtedelar av omsättningen, är det ingen skillnad, konstaterar han.

Annars har kurvorna pekat stadigt uppåt på Klockargården på senare år. Satsningen på evenemang och underhållning till maten har blivit ett trumfkort bland de åtta hotellen i byn, och i dess primära målgrupp: 1940- och 1950-talister.

– De har redan köpt allt de vill ha, och söker upplevelser, förklarar Anders, tredje generationen i familjeföretaget.

Av sin far, Klockar Per Sandberg, har han bland annat lärt sig att alltid ha god kontakt med Leksands Sparbank.

– Jag ser banken som en partner att växa tillsammans med. Vi har en väldigt nära och bra kontakt och det går aldrig en månad utan att vi pratas vid.

Framskjutna amorteringar
2003–2004 byggde Klockargården sju nya hotellrum och en evenemangslokal, för 19,5 miljoner. Vissa såg satsningen som våghalsig, men inte Leksands Sparbank.

– Nej, banken har trott på oss hela vägen. Men det beror nog mycket på att vi alltid är helt öppna med allt. Ibland tror jag nästan att banken vet mer om Klockargården än vi gör själva, skrattar han.

Christina Sjöberg, chef på företagssidan på Leksands Sparbank, bekräftar funderingarna.

– Givetvis blir det mycket enklare för oss att bevilja lån om vi känner att vi har full insyn i kundens ekonomi, och goda erfarenheter från tidigare samarbeten.

Under våren är det lågsäsong i Tällberg, men Hotell Klockargården är stadd vid kassa.

– Jag frågade banken om jag kunde slippa amortera i ett halvår, och det sa de ja till nästan genast, berättar Anders tacksamt.

Ansvar för bygden
Christina säger att Leksands Sparbank vill finnas där för företagen i alla skeden, inte minst när de har det tufft.

– Vi känner ett ansvar för bygden och märker att vi behövs mer än någonsin just nu. Nästan alltid går det att hitta en lösning och ge konstruktiva råd.

Hon ser ofta hur lättade kunderna blir, efter en stund hos sin rådgivare.

– Men det är viktigt att ta kontakt med sin rådgivare i god tid när man ser problem, och inte vänta tills det blir akut kris. Då kan det vara svårare att hjälpa till.

Klockar Anders Sandberg avslöjar däremot även sina framtidsplaner för banken. Han känner sig trygg i att Leksands Sparbank är med på noterna, den dag konjunkturen vänder.


Det här kan banken göra för ditt företag
– Finansieringen. Dina lånevillkor är inte skrivna i sten. Berätta öppet om situationen i ditt företag för din rådgivare. Kanske vill du ha uppskov med dina amorteringar, eller kanske bör du lägga om din finansiering helt och hållet?

– Ordning och reda. Kaos i budgeten? Det är inget att skämmas över. Din rådgivare på banken är van vid att hjälpa företag att skapa ordning i och översyn över sin ekonomi.

– Nyckeltalen. Hur kan kassaflödet i ditt företag förbättras och soliditeten höjas? Fråga din rådgivare på banken, han eller hon vet och kan ge dig många användbara råd!

– Kravrutinerna. Får du alla dina fakturor betalda, eller börjar kreditförlusterna rusa i höjden? Din rådgivare på banken vet hur du ska agera för att verkligen få betalt.

– Sparandet. Går det bra för ditt företag även under lågkonjunkturen? Din rådgivare på banken kan ge goda placeringsråd, för att maximera ditt kapital! Detsamma gäller om du sparar till din egen och/eller dina medarbetares pensioner.

– Nätverket. I en kris är det lätt att känna sig ensam och övergiven. Men det finns både många som kan hjälpa dig och många som sitter i samma båt. Tillsammans är ni starkare, och kan utveckla nya samarbeten och affärsmöjligheter. Fråga din rådgivare på banken om vilka möjligheter som finns, och vilka du kan kontakta!

– Tredje ståndpunkt. Även om du har goda erfarenheter av din revisor eller redovisningskonsult är det alltid nyttigt med en tredje ståndpunkt. Din rådgivare på banken kanske har en annan infallsvinkel på situationen i ditt företag?

– Kom ihåg. Glöm inte att för varje dag som du väntar med att prata med din bank om de problem du ser, minskar bankens möjligheter att hjälpa ditt företag på rätt köl!

 


Klockargården ett riktigt familjeföretag. Från vänster Klockar Per Sandberg, Inger Sandberg, Hilma Dufva Sandberg, Susanna Dufva Sandberg samt vd Klockar Anders Sandberg.

Christina Sjöberg, chef på företagssidan på Leksands Sparbank, anser att öppenhet är viktigt för att banken ska kunna hjälpa sina kunder.
Du vet väl att du kan prenumerera kostnadsfritt på Bättre Affärer!
ANGE DIN E-POSTADRESS NEDAN
Publicerad 2009-05-18