NYHETER OCH TIPS FÖR FÖRETAG - NR 5 - 2009
Tillbaka till förstasidan Skriv ut Tipsa en kollega Prenumerera!

Vinster att hämta när småföretag blir sambo

Ett nätverk behöver inte vara virtuellt. Många småföretag väljer i stället att flytta ihop på riktigt. Plattan i Piteå är ett sådant kreativt nätverk. Kostnaderna för kaffe har visserligen ökat, men det har också dynamiken, möjligheterna att ta stora jobb och draget på kontoret.
På reklambyrån Helikopter i Piteå har de blivit fler i fikarummet. Det beror inte på att företaget växt utan på att man låtit andra småföretagare flytta in i lokalerna. Idén till det kreativa nätverket Plattan föddes i höstas.
– Vi är en relativt liten reklambyrå och när vi får stora jobb blir arbetsbelastningen väldigt tung. På samma sätt kan det bli väldigt lugnt när vi inte har så mycket att göra. I stället för att anställa fler valde vi därför att ta in partners som vi kan samarbeta med, säger Mats Långström, vd för reklambyrån som funnits sedan 1996.

Sänkta overheadkostnader
De småföretag man valt har egenskaper som kompletterar reklambyrån, som har grafisk identitet som sin spetskompetens. Arrangörerna av gatufestivalen ”Piteå dansar och ler” har till exempel attraktiv kunskap om webb och arrangemang. Förutom dem finns också människor med kunskap om event, copy, foto med mera nu i huset.

– Totalt sett ger nätverket oss ökad konkurrenskraft. Det gäller framför allt inom områden där vi håller högsta kompetens. Och vi ligger under riksgenomsnittet i pris tack vare lägre overheadkostnader, säger Mats Långström.

En ny trend
Nätverket sätter också bra fart på kontoret. På ett litet företag blir det lätt ödsligt när några är borta. Nu är det alltid något på gång. Att de är fler gör det också lättare att locka folk om de vill arrangera en lunch eller ett föredrag. Mats tycker också att nätverket har skapat en ny dynamik och självklart också samarbeten. Det här sker dock spontant och det finns inga skrivna kontrakt om att man ska ge varandra jobb.

– Det tror jag inte heller att man ska ha. Då kan nätverket bli ett handfängsel i stället för en trampolin.

Det går förstås att se det här som en lågkonjunkturstrend. Att flytta ihop sänker kostnaderna, och Mats Långström tror också att lågkonjunkturen får fler småföretagare att flytta ihop.

– En av personerna i vårt nätverk sitter på en byrå i Stockholm några dagar i veckan. Han säger att det här blir allt vanligare också i Stockholm. Men det fungerar lika bra i en högkonjunktur. Det ger möjligheter att ta större jobb utan att behöva nyanställa.

Att sitta i nätverk är ett upplägg som är som gjort för reklambranschen. Men kan det fungera också i andra branscher?

– Det tror jag säkert. Det skulle fungera utmärkt inom till exempel hälso- och byggbranschen. I vår bransch är det dock väldigt enkelt eftersom man bara behöver ett skrivbord och en dator. Det gör att det är lätt att ersätta någon som flyttar ut. I andra branscher kan det kanske krävas specifik utrustning och ombyggnation.

Men är det ingen risk att ni tar jobb från varandra?

– Det har inte hänt, men det är fullt möjligt. Det gäller förstås att välja partners man litar på, men sedan får man nog också se det som att det man förlorar på gungorna vinner man på karusellerna.

Finns det inga nackdelar då?
– Nej, det tycker jag inte. Det som skulle kunna bli problem är om vi behöver expandera, men vi har en bra fastighetsägare som säkert skulle hjälpa oss att bygga ut.



I nätverket Plattan är man verksam inom olika branscher, men samarbetar ofta över företagsgränserna.

Mats Långström, vd för reklambyrån Helikopter i Piteå, ser många fördelar med att arbeta i nätverk. En av dem är ökad dynamik.
Du vet väl att du kan prenumerera kostnadsfritt på Bättre Affärer!
ANGE DIN E-POSTADRESS NEDAN
Publicerad 2009-05-18