NYHETER OCH TIPS FÖR FÖRETAG - NR 6, 16 JUNI 2009
Tillbaka till förstasidan Skriv ut Tipsa en kollega Prenumerera!

Konsten att gasa och bromsa samtidigt

Gaseller är små till medelstora företag med snabb tillväxt. De snabbaste utses och diplomeras av Dagens Industri. Nyligen fick Gasellerna träffa de stora elefanterna.
Visst pratades det om den värsta recessionen sedan 30-talet och vikten av att vara både försiktig och sparsam på Gasellträffen i Göteborg där storindustrin mötte tillväxtbolagen. Men fokus låg ändå på optimism och handlingskraft.

Ulf Berg, vd för Exportrådet, påminde om att det finns gott om tillväxtmarknader i världen, i länder som Kina, Indien, Sydafrika, Brasilien, Turkiet och Ryssland. Den svenska samlade exporten till dessa länder motsvarar den svenska exporten till Norge, så nog finns det potential för duktiga företag.

"Satsa men se över kostnaderna"
Tom Johnstone, gammal mattelärare och numera koncernchef för SKF, talade om förmågan att bromsa och gasa på samma gång, det vill säga att våga satsa men samtidigt se över kostnaderna och spara in där det behövs. Även om 2 600 anställda har fått lämna företaget globalt måste fokus ligga på affärer och kunden.

– Var utåtriktade och beredda på en upturn, rådde han på långsam skotska, van att bli kritiserad för snabbpratande när det i själva verket är, som han sa, "ni som lyssnar för långsamt".

Lennart Löwek från teknikkonsulterna RLE International, som blev ett Gasellföretag förra året, tyckte att träffen var intressant och att många sanningar sades.

– Det här med att fokusera på kunden är precis så som vi resonerar. Och att gasa och bromsa på samma gång.

Tillväxt på 2 254 procent
IT-tjänsteföretaget Castra Group kom till Gasellträffen med titeln Årets Gasell 2008 i Västra Götaland (tvåa i hela Sverige) i bagaget. Titeln vanns bland annat tack vare en försäljningstillväxt på 2 254 procent under tre år. Hur är det möjligt?

– Passion for business, stora nätverk, att inte vara rädd för kontakter. Men också mycket hårt arbete, sa Castras vd Silvia Modin.

Kristiderna har förstås gjort att utvecklingen för Castra inte har sett riktigt likadan ut på sistone.

– Hade lågkonjunkturen inte kommit skulle vi räkna med en tillväxt på 50 procent per år. Nu tänker vi fortfarande tillväxt, även om det inte blir lika expansivt.

Silvia Modin hör till dem som tror att bättre tider stundar.
– Självklart. En lågkonjunktur varar inte i all evighet.
Tre goda råd till ett tillväxtföretag
”Gör en plan för en utlandsetablering och analysera marknaden med frågeställningar som vilken marknad passar mitt företag och min produkt bäst.”
Ulf Berg, Exportrådet, menar att nyckeln till framgång är export.

”En entreprenör sa till mig att man ska gå sin egen väg. Jag menar att det är bra att stämma av vägen med banken och tillsammans se till att det finns bensin i tanken så att man når sitt mål. I en lågkonjunktur är banker försiktiga och då ska man ha en så nära relation att banken verkligen förstår affärsidén.”
Peter Rydell, Swedbank

”Värna likviditeten, även om det kan vara lättare sagt än gjort. Se till att kunderna betalar. Kanske kan du till och med korta betaltiderna så att du slipper att låna av någon annan. Se också över dina avtal, det kan gå att pressa priserna på många.”
Lars Jagrén, chefekonom på Företagarna, som talade om att det är småföretagen som avgör hur djup krisen blir.
 


Anna Rehnberg
Castra, ett riktigt tillväxtföretag. Vd Silvia Modin och styrelseordförande Mikael Hammarin.

Små och medelstora företag ska föra oss framåt, sa Peter Rydell, chef för Swedbank Väst.

Det finns en stor och outnyttjad marknad där ute, menade Exportrådets vd Ulf Berg.
Du vet väl att du kan prenumerera kostnadsfritt på Bättre Affärer!
ANGE DIN E-POSTADRESS NEDAN
Publicerad 2009-06-16