NYHETER OCH TIPS FÖR FÖRETAG - NR 6, 16 JUNI 2009
Tillbaka till förstasidan Skriv ut Tipsa en kollega Prenumerera!

Innovationslusten väcks till liv
i tuffa tider

Nöden är uppfinningarnas moder. I alla fall blomstrar innovationslusten bland företagare och privatpersoner just nu.
– Allt fler kontaktar oss för att få råd. Företagen passar nu på att utnyttja de kreativa idéer som personalen har, vilket det inte finns tid för under högkonjunkturen, säger Wanja Bellander, vd för Svenska Uppfinnareföreningen, SUF, som har 36 lokalföreningar runt om i Sverige.

Men det gäller inte bara företagen. Även de som fått känna av de bistra tiderna och blivit uppsagda har tid att ta tag i idéer som legat i byrålådan. Enligt Wanja Bellander är de flesta idéer behovsrelaterade, det vill säga man ser något som man själv tycker saknas och tar fram en produkt eller tjänst.

Lennart Augustinius, chef för Almi Innovation som hjälper entreprenörer med rådgivning och finansiering, anser att vi kommer att få se samma mönster som under förra konjunkturnedgången. Idéer som företag tog fram men som inte passade in i kärnverksamheten knoppades av och anställda fick förverkliga dessa i nya bolag.

Undvik fallgroparna
Den viktigaste frågan är hur man förverkligar en idé så att den blir kommersiellt gångbar. I tv-serien Draknästet har åtskilliga fått nobben på grund av att affärsplanen varit dålig även om produkten varit bra. Enligt Wanja Bellander är många alltför tekniskt orienterade och missar marknadsföringen. Även Lennart Augustinius betonar kommersialisering och marknad, men också nätverkande.

– Det vanligaste felet är att många är för hemliga med sin idé. Det gäller att odla sina kontakter och knyta nya. Men man får inte berätta för mycket eftersom en patentansökan då riskerar att inte bli godkänd, säger han.

Om det som ligger till grund för patentansökan redan är allmänt känt, kanske för att man berättat det, kommer inte PRV att godkänna ansökan. Den som har en idé kan få bra hjälp av PRV som bland annat kan ge råd om vilken skyddsform man ska välja.

– Patent kanske inte är den bästa lösningen. Ibland kan till exempel designskydd eller varumärkesskydd vara att föredra framför patent, säger Mimmi Westman, patentexpert på PRV.

Ett patent tar cirka två år att få igenom, ett designskydd ungefär nio månader. Patentansökan kostar 3 000 kronor för ett nationellt svenskt patent. Den som vill ha hjälp att skriva en patentansökan får anlita en patentkonsult. Och då kan det dra iväg rejält, från 25 000 kronor och uppåt.


Så säkrar du finansieringen
Att säkra finansieringen är viktigt. Här är några möjligheter:

  • Almi Företagspartner erbjuder så kallad innovationsfinansiering som är ett bidrag på 15 000 kronor. Almi kan gå in och finansiera större belopp genom lån på upp till cirka 500 000 kronor men då krävs att det finns en annan finansiär, till exempel en bank, som står för 50 procent.
  • Kontakta affärsänglar, se svca.se som står för Svenska Riskkapitalföreningen.
  • Vänner och bekanta.
  • Utveckla produkter och tjänster tillsammans med någon, till exempel en underleverantör.
  • Statliga Vinnova, men då krävs ofta att idén har akademisk anknytning.

Användbara länkar för dig med uppfinnarambitioner
www.almi.se
Länkpil www.prv.se
Länkpil www.uppfinnare.se
Länkpil http://patft.uspto.gov (USA:s patentverk)
Länkpil http://se.espacenet.com (sök bland 50 miljoner patentdokument över hela världen)
 


Wanja Bellander, vd SUF, bekräftar att allt fler tar kontakt med Svenska Uppfinnareföreningen för att få råd.

Lennart Augustinius, chef för Almi Innovation, tipsar om att nätverkande är centralt för att lyckas med en idé.

Mimmi Westman, patentexpert på PRV, menar att ett designskydd ibland kan vara att föredra framför ett patent.
Du vet väl att du kan prenumerera kostnadsfritt på Bättre Affärer!
ANGE DIN E-POSTADRESS NEDAN
Publicerad 2009-06-16