NYHETER OCH TIPS FÖR FÖRETAG - NR 6, 16 JUNI 2009
Tillbaka till förstasidan Skriv ut Tipsa en kollega Prenumerera!

En betjänt i fickan gör sommaren bekväm

Ingen lust att boka flygbiljetter eller leta restauranger i okända städer i sommar? Skaffa bankens Mer-koncept så får du hjälp med detta och mycket mer!
En fransk concierge, portvakt, vet det mesta som händer och kan lösa de flesta problem. I Frankrike är concierge-traditionen på väg att dö ut, men Swedbank för den vidare i sitt Mer-koncept, som just nu används av hela 50 000 kunder. Antalet stiger stadigt.

– Ja, många har varken tid eller lust att ta reda på allt själva eller sitta i ändlösa telefonköer, de vill att den information de behöver ska finnas bara ett telefonsamtal bort, förklarar Pia Dinborn, ansvarig för Mer-konceptet.

De flesta frågor till concierge-servicen har med resor att göra. Kunderna vill ha hjälp med flyg- och hotellbokningar, bord på restaurang, konsertbiljetter, utflyktstips och liknande.

– Barnfamiljer vill ofta ha hjälp med att hitta barnvakt och tips om roliga aktiviteter för de yngsta, berättar hon.

Men hur kan någon ge bra tips om exempelvis både Borlänge, Budapest och Buenos Aires? Svaret är att Swedbanks concierge-service ingår i ett internationellt nätverk.

Faxa kopia av körkort
Då och då får concierge-servicen förfrågningar om akut hjälp av olika slag.

– En man som hade glömt sitt körkort hemma och inte fick ut sin hyrbil på en flygplats i Spanien ringde till oss. Vi bad Vägverket att faxa ner en kopia av hans körkort. 15 minuter senare hade mannen fått ut sin hyrbil, minns Pia Dinborn.

I ett annat fall hjälpte concierge-servicen en samlare, som hade blivit bestulen på en sällsynt Tintin-raket. Efter två veckor hittade man en ny hos en antikhandlare i Belgien.

En annan concierge-service ordnade tolv vita påfåglar till pop- och filmstjärnan Jennifer Lopez födelsedagskalas härom året. Klyschan att det bara är fantasin som sätter gränserna stämmer ovanligt väl.

Erbjudanden för lojala
För Swedbanks Mer-koncept betalar man 95 kronor per månad. Kostnader för eventuella tjänster man köper tillkommer, men bokningar och ren information kostar inte ett öre extra. Konceptet ska framför allt ses som en bonus för Swedbanks lojala kunder.

Pia Dinborn tipsar om att då och då besöka Swedbanks Mer-portal på internet, för förmånliga erbjudanden.

– Nu i sommar erbjuder vi bland annat ett familjepaket på Stallmästargården i Stockholm och ett för dem som vill besöka både Borås Djurpark och Liseberg, berättar hon.

Mer-kunder får dessutom 15 procents rabatt på en rad restauranger. Och bokar de boende på Mer-portalen får de mellan 10 och 60 procents rabatt på 20 000 hotell jorden runt.

*Avvikelser kan förekomma i vissa Sparbanker. Kontakta din bank om du vill veta mer.

Många Mer-kunder tar hjälp med att boka flygbiljetter och hotell. Då får man en smidig start på semesterresan.

Pia Dinborn, ansvarig för Mer-konceptet på Swedbank, tipsar om att besöka Mer-portalen regelbundet. Där presenteras alla förmånliga erbjudanden.
Detta ingår, bland annat, i Mer:
En unik personlig service – Conciergeservice. Den fungerar enkelt uttryckt som din personlige betjänt.

10-60 procent rabatt på ordinarie rumspris hos cirka 20 000 hotell runt om i världen.
15 procent rabatt på en mängd restauranger i Sverige och Europa.
15 procent rabatt på hyra av semesterlägenheter på mer än 3 700 semesterorter över hela världen

Reseförsäkring, Assistans och Köpförsäkring.

Bankkort Visa mer kopplas till bankkontot
American Express Mer – 1 procent bonus på allt du handlar
MasterCard Mer - alltid pengar med dig

Läs mer: www.swedbank.se/mer
 

Du vet väl att du kan prenumerera kostnadsfritt på Bättre Affärer!
ANGE DIN E-POSTADRESS NEDAN
Publicerad 2009-06-16