NYHETER OCH TIPS FÖR FÖRETAG - NR 7, SEPTEMBER 2009
Tillbaka till förstasidan Skriv ut Tipsa en kollega Prenumerera!
Entreprenörsskolan – steg 1

Så blir du en bättre omvärldsbevakare

Omvärldsbevakar gör du jämt, vare sig du vill eller inte. Men ska du bli duktig på det och få ett försprång på marknaden – eller åtminstone inte hamna på efterkälken – gäller det att skaffa sig goda bevakningsvanor, få struktur och kontinuitet.
Marie Söderqvist Tralau, trendanalytiker och grundare av en av de ledande byråerna på området, United Minds i Stockholm, har högvis med exempel på nyttan av omvärldsbevakning.

– Hade livsmedelsbutikerna förutsett efterfrågan på god, ekologisk mat hade de inte blivit tagna på sängen av kundanstormningen i början av 2000-talet, säger hon och betonar att man bör ha pejl även på hur värderingar utvecklas.

Att det är bra att fundera över den tekniska utvecklingen är kanske mer självklart. Men ändå förutsåg många fotobutiker inte den digitala revolutionen, liksom de flesta skivaffärer inte var redo för internet-utvecklingen och inte ställde om sig i tid.

– För den som följer med i politiken var det nya rot-avdraget inte oväntat, men många hantverkare var inte redo för efterfrågeboomen, exemplifierar hon vidare.

Småföretagare bättre
Generellt tycker hon att småföretagare är betydligt bättre på omvärldsbevakning än andra företag och myndigheter.
– De har oftast dagliga kontakter med sina kunder, vet vad de tycker och måste hänga med i svängarna för att överleva på marknaden.

Det är också bra att känna till ny lagstiftning, vad relevanta myndigheter gör, hur konkurrenter agerar, hur leverantörer utvecklas, och mycket annat.

Men hur får man koll på allt detta? Läs gärna Marie Söderqvist Tralaus tio bästa råd här nedan. Lycka till!


Tio tips för att hänga med
1. Läs så många tidningar du kan, och inte bara de som berör din egen bransch.

2. Gör det till en god vana att inleda varje arbetsdag med ett varv på 5–10 webbplatser som känns relevanta och spännande. Ett par av dessa bör vara nyhetsmedier och någon kanske en juridisk, ekonomisk eller teknikorienterad sajt.

3. Låt dig överraskas, genom att försätta dig i oväntade situationer. Besök butiker som du aldrig besökt, köp tidningar du aldrig läst, se tv-kanaler du aldrig sett och så vidare.

4. Se mindre på tv. Det går mycket fortare att få information genom att läsa eller bara bläddra i tidningar än att ägna sig åt detta långsamma medium!

5. Lyssna på P1 i bilen i stället för på radioskval eller på favoritskivan ytterligare en gång.

6. Läs The Times Literary Supplement eller New York Times Review of Books, så får du snabba sammanfattningar av nästan alla nya böcker!

7. Res så mycket du kan och håll sinnena öppna. Hellre till trendsättande städer som London, Seoul, Antwerpen, Mumbai eller São Paolo än till badorter.

8. Ta reda på så mycket som möjligt om vad dina kolleger och konkurrenter gör, åtminstone genom att regelbundet besöka deras webbplatser. Och kan du besöka dem inkognito, gör det! Att beställa årsredovisningar från konkurrenter och leverantörer från Bolagsverkets e-tjänst kan också vara en god idé.

9. Skaffa en bevakningstjänst så du åtminstone vet allt som skrivs om ditt eget företag. Agent25, NewsMachine, Aitellu och Retriever är några av dem som erbjuder detta. Är ditt företag nischat, skaffa en prenumeration även för din egen bransch. Bredare företag kan dock drunkna i informationsfloden på så vis.

10. Besök bara mässor och konferenser om du har tydliga mål med dina besök, som att benchmarka dina konkurrenter. Annars är det slöseri med tid.
 


Att läsa alla tidningar du kommer över, är ett bra sätta att hålla koll på omvärlden.

Marie Söderqvist Tralau
Du vet väl att du kan prenumerera kostnadsfritt på Bättre Affärer!
ANGE DIN E-POSTADRESS NEDAN
Publicerad 2009-09-22