NYHETER OCH TIPS FÖR FÖRETAG - NR 7, SEPTEMBER 2009
Tillbaka till förstasidan Skriv ut Tipsa en kollega Prenumerera!

Våga satsa på varumärket

Glöm indragna reklambudgetar, glöm prissänkningar. Det är nu du ska satsa på företagets marknadsföring. I lågkon-
junktur finns alla möjligheter att stärka varumärket, vinna marknadsandelar och kratta manegen inför den kommande uppgången.
En sak är säker. Efter lågkonjunktur kommer alltid en uppgång. Lika säkert är det att de företag som har hållit sig framme också under de bistra tiderna är de som är ”top of mind” hos allmänheten. Därmed är det de som har bättre förutsättningar att ligga i täten när det vänder. Trots det väljer alltför många företag, små som stora, att dra ner på marknadsföringen när tiderna är sämre.

– Det är helt fel. Den som drar ner på marknadsföringen i lågkonjunktur riskerar att hamna rejält på efterkälken när det vänder. På det finns massor av bevis bakåt i historien, säger Carin Fredlund, marknadsekonom, författare och journalist med specialinriktning på marknadsföringsfrågor.

Satsa på varumärket
– Visst syns det direkt i kvartalsresultatet om man drar in en reklamkampanj. Men då tänker man inte på den långsiktiga konsekvensen av att varumärket inte syns på marknaden. Den som inte syns finns inte, fortsätter Carin Fredlund.

Tvärtom ska man våga satsa på varumärket. Att synas är en fråga om lönsamhet. Men alla har självklart inte resurser att annonsera i tidningen eller köpa dyr tv-reklam.

– Det behövs inte heller. Marknadsföring är så mycket annat. Det är alla de verktyg som bygger och stärker varumärket. För småföretagare kan det handla om att vårda sina kunder med exempelvis kvartalsvisa nyhetsbrev och mingelträffar. Eller att delta i den lokala debatten och därmed bli omskriven i lokalpressen. Sponsring av lokala idrottsevenemang är ett annat exempel, säger Carin Fredlund.

Mindre trångt i lågkonjunktur
De som vågar satsa på sin marknadsföring i lågkonjunktur har desto större utrymme att synas och höras. Föreningen Sveriges Annonsörer har uppmärksammat detta i en kampanj under sommaren. Budskapet var ”Våga satsa nu!”.

– Forskning visar att det är allt svårare för företag att informera om sina unika fördelar i det trånga utrymmet vi slåss om i dag. I lågkonjunktur blir utrymmet lite mindre trångt. Då är det läge att passa på att informera marknaden om dina specifika tjänster och produkter, säger Micael Dahlén, professor vid Handelshögskolan, i kampanjfilmen på Sveriges Annonsörers webbplats. Carin Fredlund håller med:

– De som inte drar ner har stora möjligheter att ta marknad från mindre aggressiva konkurrenter och positionera sig för tillväxt när marknaden vänder. Marknadsföring är långsiktigt. Så mitt råd till alla företagare är att våga satsa.



Marknadsföring är alla verktyg som bygger och stärker varumärket menar marknadsekonom Carin Fredlund.

Du vet väl att du kan prenumerera kostnadsfritt på Bättre Affärer!
ANGE DIN E-POSTADRESS NEDAN
Publicerad 2009-09-22