NYHETER OCH TIPS FÖR FÖRETAG - NR 8, OKTOBER 2009
Tillbaka till förstasidan Skriv ut Tipsa en kollega Prenumerera!

Det är (fortfarande) på nätet det händer

Tjänstesektorn på internet växer snabbt och nätbaserade företag identifierar hela tiden nya kundbehov och marknader. Och marknaden är långt ifrån mättad.
– Tillväxtpotentialen är enorm, konstaterar Eva-Karin Anderman som är ansvarig för forskning och utveckling på Almega.
Hon menar att de senaste årens snabba tillväxt för internetbaserade tjänsteföretag kommer att fortsätta under lång tid framöver. Inte nog med att människor i hela världen ägnar alltmer tid åt att surfa på nätet, det finns även ett oändligt kundbehov att tillgodose.

– För bara några år sedan var till exempel nätbaserade spel en marginell företeelse. I dag omsätter Blizzard Entertainment som tillhandahåller World of Warcraft drygt en miljard dollar om året, säger Eva-Karin Anderman som menar att till följd av att surfandet ökar blir också internet en allt viktigare handelsplats.

Låga marknadsföringskostnader
Här kan nya företag till en låg eller till och med obefintlig kostnad marknadsföra sig själva och sina produkter och tjänster. Och här kan kunderna snabbt och enkelt komma i kontakt med leverantörerna.

Ett område som haft en stark tillväxt är olika typer av jämförelsesajter där det går att jämföra priser på både varor och tjänster. I dag finns allt ifrån veteraner som Pricerunner till mer nischade sajter som till exempel elskling.se, där kunderna inte bara kan jämföra priser på olika elavtal utan även byta leverantör.

Det finns inte några exakta siffror på hur många jobb som skapats, men Almega räknar med att den kunskapsintensiva sektorn vuxit med 132 000 årsarbeten mellan 2004 och 2008.

Nya affärsmodeller lockar kunder
Tidigare var det ett problem för de internetbaserade tjänsteföretagen att ta betalt. Men under de senaste åren har man hittat olika affärsmodeller som gör att de kan uppnå en god lönsamhet.

– Det handlar ytterst om att paketera kunskap på ett attraktivt sätt och se till att kunderna vill betala för det. Internet är i dag inte bara en marknadsplats utan även en infrastruktur som gör det möjligt för köpare och säljare att hitta varandra.

På Tillväxtverket följer man utvecklingen med stort intresse. Kalle Westberg som är projektledare menar att allt tyder på att den snabba utvecklingen kommer att hålla i sig. Men samtidigt finns det vissa hinder på vägen, vilket bland annat tvisterna kring fildelning visar.

– Det är tydligt att entreprenörerna på nätet vill åstadkomma ett tjänsteutbud som inte alltid är i linje med det existerade regelverket. Tvisterna är dock en nödvändig process för att utveckla regelverket efter de nya affärslösningar som uppstår.



Foto: Istockphoto
Kundbehovet på nätet är oändligt. Här finns pengar att tjäna.
Visste du att …
… fyra av tio unga mellan 18 och 30 år vill hellre vara företagare än anställda. Den grupp som är mest positivt inställd till företagandet är ålderskategorin 18–21 år. Åtskilliga av de nystartade företagen finns inom den nätbaserade tjänstesektorn.

Källa: Tillväxtverket
 

Du vet väl att du kan prenumerera kostnadsfritt på Bättre Affärer!
ANGE DIN E-POSTADRESS NEDAN
Publicerad 2009-10-13