NYHETER OCH TIPS FÖR FÖRETAG - NR 8, OKTOBER 2009
Tillbaka till förstasidan Skriv ut Tipsa en kollega Prenumerera!
Entreprenörsskolan

Hög tid att satsa
på export

Nästan säkert har även ditt företag möjlighet att börja exportera. Passa på att undersöka möjligheterna nu när marknaden går på lågvarv!
Åsa Dreyfus, regional exportrådgivare på Exportrådet i Örebro, hjälper dagligen företagare att ta de första stegen inför utlandssatsningen.
– Export är ofta en underskattad möjlighet, inte minst bland småföretagare, säger hon.

Hon påpekar att lågkonjunkturen är ett bra tillfälle att sondera terrängen, nu när man förmodligen har lite mer tid över än vanligt.

Hemma först
– Stora möjligheter just nu har företag som ägnar sig åt livsmedel, miljöteknik och IT, men de allra flesta företag kan utveckla sin export, oavsett bransch, menar hon.

Vi ber Åsa Dreyfus om tio goda råd till den som vill börja exportera (se nedan), men hon visar sig vara lite för nyanserad för att egentligen vilja ge kategoriska råd.

– Visst är det ofta bra att vänta med att börja med export tills hemmamarknaden är färdigbearbetad. Men det finns gott om exempel på motsatsen. Acne lyckades sälja många jeans utomlands innan företaget ens var känt i Sverige, säger hon.

Viktigt göra hemläxan
Detsamma gäller exportstrategier. Den strategi som fungerar bra i land A kanske inte alls fungerar i land B. Det gäller kort sagt att göra sin hemläxa i förväg.

– Alla är också välkomna att kontakta oss på Exportrådet, vi har kontor i ungefär 60 länder och goda kunskaper om desto fler marknader. Dessutom finns vi på plats med en exportrådgivare i varje län, påpekar Åsa Dreyfus.


Så lyckas du med exporten
Från Åsa Dreyfus, regional exportsamordnare på Exportrådet i Örebro.

1. Vänta tills hemmamarknaden är stabil! Oftast är det bra att vänta med export tills man arbetat färdigt hemmamarknaden. De flesta som lyckas med sin export har redan nått framgångar i Sverige.

2. Utveckla en tydlig strategi inför exportsatsningen. Sätt upp tydliga och mätbara mål över vad ditt företag vill åstadkomma och hur du ska nå dit. Gör upp en affärsplan.

3. Ta reda på fakta om olika länder marknader och genomför marknadsstudier. Att semestra i ett land är något helt annat än att exportera.

4. Ordna finansiering. Det behövs för att kunna åka runt på kundbesök i andra länder, köpa in eventuell konsulthjälp, knyta kontakter och marknadsföra dina produkter eller tjänster.

5. Ta reda på vilket land som passar bäst för dina produkter eller tjänster. Många börjar med export till Norden, men det är inte automatiskt det bästa. Ibland är det smart att satsa på hela regioner, som på de tysktalande länderna. Det kan också vara klokt att se sin etablering som ett nav, inför framtida satsningar även i grannländerna.

6. Välj etableringssätt. Ska du ta hjälp av en agent/ett säljbolag, öppna en egen enhet i det land du satsar på, enbart exportera hemifrån eller kanske förvärva ett företag i den egna branschen? Analysera vad som passar dig bäst.

7. Satsa helhjärtat på de marknader du ger dig in på. Lyckade exportsatsningar kräver både tid, pengar och tålamod.

8. Var närvarande lokalt, med hjälp av personer som bor i landet. Exempelvis har en grek lättare att sälja och ge bättre service till en annan grek än du själv har.

9. Ta ett steg i taget. Tydlighet ger framgång och oftast är det bäst att till en början satsa på en spetsprodukt eller på ett välpaketerat erbjudande. Det är svårt att satsa så brett som på Storbritannien, Frankrike och USA samtidigt, ta en marknad i taget.

10. Sätt kostnaderna för en etablering i relation till prisnivåer och potentiell försäljning. Kanske är prisnivån hög i exempelvis USA, men kanske är priset för marknadsinträde också högt. Dessutom kan din prissättning vara helt avgörande för om exportsatsningen lyckas eller inte.
 


Åsa Dreyfus tycker att alla företag ska se över möjligheten att börja exportera.
Du vet väl att du kan prenumerera kostnadsfritt på Bättre Affärer!
ANGE DIN E-POSTADRESS NEDAN
Publicerad 2009-10-13