NYHETER OCH TIPS FÖR FÖRETAG - NR 8, OKTOBER 2009
Tillbaka till förstasidan Skriv ut Tipsa en kollega Prenumerera!

Hur startar jag en webbutik?


Vill du öka din försäljning? Skaffa en e-handelsbutik så når du nya målgrupper. Swedbank erbjuder en komplett och användarvänlig helhetslösning som just nu är kraftigt rabatterad.
E-handeln växer snabbare än den vanliga detaljhandeln och därför skaffar allt fler företag någon form av e-butik. Med denna kan man inte bara sälja produkter via internet. Den kan även fungera som ett kraftfullt säljstöd till den vanliga butiken.

– Kunderna har förändrat sitt köpbeteende. Antingen går man ut i vanliga butiker för att titta och känna på varorna och handlar sedan i lågprisbutiker på nätet. Eller så surfar man på internet för att välja ut en fysisk butik att handla i, konstaterar Kennet Karlsson som är Swedbanks marknadsansvarige för detaljhandelskunder.

Komplett paket med fast kostnad
Han menar att i dag kan man se e-butiken som ett virtuellt skyltfönster där det går att marknadsföra sina varor på ett billigt och effektivt sätt.

Många kunder tror att det är krångligt att starta en e-butik. Därför har Swedbank tillsammans med Jetshop tagit fram ett komplett paket där kunden till en fast kostnad får hjälp hela vägen, från idé och layout till utformning av säkra betalningssystem.

Under de senaste månaderna har många kunder anslutit sig och allt tyder på att det är en tjänst som kommer att tilldra sig ett ökande intresse.

Enkelt att ansluta sig
Swedbank har lagt stor vikt vid att det ska vara enkelt att ansluta sig och att få tjänsten att fungera. Själva anmälan görs via Internetbanken eller via Swedbanks webbplats, och sedan tar Jetshop kontakt med kunden för rådgivning och hjälp med att komma i gång.

– Det handlar om allt ifrån att bestämma innehållet och den grafiska designen till att få hjälp med att lägga in de första produkterna. I samband med detta tecknas inlösenavtal och direktbetalningsavtal med Swedbank Babs för att kunna ta betalt med kort eller via direktbetalning, säger Kennet Karlsson som menar att många kunder uppskattar administrationsverktyget som gör det enkelt att uppdatera butiken.

I takt med att allt fler företag öppnar e-butiker blir det alltmer konkurrens på nätet. Därför ingår en sökmotorsoptimering samt möjlighet att koppla butiken till prisjämförelsesajter som till exempel Pricerunner eller Ditt Pris. På så sätt kommer betydligt fler kunder i kontakt med e-butiken.

– Det gäller att synas i så många sammanhang som möjligt på nätet, konstaterar Kennet Karlsson och tillägger att fram till årsskiftet erbjuder Swedbank och Jetshop i samarbete 3 000 kronor i rabatt på startavgiften för nya kunder.


Läs också om hur tjänstesektorn på nätet ökar


Läs mer om starpaket för webbutik

Det här ingår i Swedbanks startpaket för e-handelsbutiker:

Rådgivning
Utformning
Systemdrift dygnet runt
Enkla verktyg för uppdatering av e-butiken
Inlösenavtal
Direktbetalningsavtal



Illustration: Istockphoto
Du vet väl att du kan prenumerera kostnadsfritt på Bättre Affärer!
ANGE DIN E-POSTADRESS NEDAN
Publicerad 2009-10-13