NYHETER OCH TIPS FÖR FÖRETAG - NR 8, OKTOBER 2009
Tillbaka till förstasidan Skriv ut Tipsa en kollega Prenumerera!
Månadens Entreprenör

Mättad marknad lockade Svensson Group ut i Europa

Erik Johansson, vd på verkstadsföretaget Svensson Group, åker Europa runt för att hitta nya kunder och företag att förvärva. När den svenska marknaden var mättad började Svensson Group leta nya jaktmarker.
Leif Svensson hade ärvt ett trävaruföretag i Falkenberg av sin far Gunnar och fick tips om att han borde börja tillverka kabeltrummor. Så 1980 grundade han Svensson Wire & Cable Packaging AB, nu en del av Svensson Group, med fyra parallella bolag. 1995 blev företaget marknadsledande i Sverige och inledde sin exportsatsning.

Erik Johansson, med erfarenheter bland annat från Exportrådet i Sydafrika, var som klippt och skuren för vd-posten. I dag går 25 procent av företagets tillverkning på export.

Går dit kunderna går
– Vi vill fortsätta växa och kan nu erbjuda våra kunder ett komplett sortiment av emballage, berättar han, när vi når honom på en bilresa genom Frankrike.

En annan förklaring till utlandssatsningen är att Svensson Groups kunder i allt högre grad ingår i globala strukturer. Som Asea, som blev ABB.

– Vi går dit våra kunder går, som Erik Johansson uttrycker saken.

Erik letar nya kunder på sin resa, hälsar på de trogna och besöker den egna fabriken i Alsace, som man köpte för tre år sedan som ett led i konsolideringen av branschen.

– Många småföretag har bättre framtidsutsikter som delar av större enheter, förklarar han och berättar att det finns planer på ytterligare förvärv.

Höga miljökrav
Men det var den svajiga kronkursen som var utlösande faktor till köpet.

– Vi behövde en bas i euro-zonen. Det är svårt att planera långsiktigt när vi det ena året gynnas av att kronan är svag, och det andra missgynnas av att kronan är stark.

Ett trumfkort har Svensson Group lånat av Ikea. De annars otympliga kabelrullarna skickas i platta paket, och monteras i närheten av kunderna.

– Vi är också unika genom att vi erbjuder rullar i både trä, stål, plywood och plast. Den senare givetvis miljövänlig, vi är ISO-certifierade i fråga om både miljö och kvalitet.

De oftast stora bolag som köper kabelrullar och emballage ställer allt högre miljökrav på sina leverantörer, vilket gynnar företag som Svensson Group. Gruppen omsätter i år drygt 140 miljoner och har cirka 50 anställda, de allra flesta i Falkenberg.


Så kommer du i gång med export

Tre goda råd till andra företagare
Från Erik Johansson, Svensson Group, Falkenberg.

1. Känn din marknad, definiera och ta reda på så mycket fakta du kan på din marknad så att du kan benchmarka ditt företags prestationer.

2. Kopiera dina framgångskoncept, på andra kunder och marknader.

3. Satsa på export när din hemmamarknad är färdigbearbetad, när du har tagit en så stor marknadsandel som det är realistiskt möjligt. Lyckas du inte i Sverige, så lyckas du förmodligen ingen annanstans heller. Men skjut inte från höften, gå in för din exportsatsning till 100 procent.
 

Du vet väl att du kan prenumerera kostnadsfritt på Bättre Affärer!
ANGE DIN E-POSTADRESS NEDAN
Publicerad 2009-10-13