NYHETER OCH TIPS FÖR FÖRETAG - NR 9, NOVEMBER 2009
Tillbaka till förstasidan Skriv ut Tipsa en kollega Prenumerera!
Månadens Entreprenör

Annelis nikotinfria snus – succé mot alla odds

Att allt fler nordbor har nikotinfritt örtsnus under läppen är Anneli Hellströms förtjänst. Men hennes Choice-snus är inte patentskyddat. Liksom Coca-Cola vill Anneli hålla sina recept hemliga.
Det är tufft att vara pionjär, men det är roligt och en fördel i längden. Det vet Anneli Hellström, som började tillverka det nikotinfria snuset Choice i egna bolaget Nicofree AB 2003.
– Jag har gjort alla misstag man kan göra, säger hon, men låter inte ledsen för det.

Är inte man
Ett av ”misstagen” kan och vill hon dock inte göra något åt, det faktum att hon är kvinna. Hon fick banklån först när hon hade ingått allians med två medelålders karlar.
– Och den handläggare jag träffade på Almi var inte nikotinist själv, och förstod inte poängen med Choice, minns hon.

Det gjorde inte heller Swedish Match, som när Anneli försökte sälja sin idé sa att nikotinfritt snus var ointressant. Swedish Matchs nikotinfria Onico är dock Choices svåraste konkurrent i dag.

Idén kom vid graviditeten
När Anneli var gravid 1997 ville hon sluta snusa, hon ville inte ge barnet nikotin med bröstmjölken. Hon började experimentera med kryddor, örter och oljor och lödde ihop sina egna snuspåsar.
– Jag hade jobbat på Föllinge Hälsoprodukter och lärt mig en del om hur örter använts genom historien, berättar hon.

Några år senare beslöt sig Anneli för att satsa på sin innovation och köpte maskiner och en gammal industrilokal i Trångsviken, mellan Östersund och Åre. Via tv och tidningar fick hon gratis marknadsföring.
– Det var en otrolig kick att se Choice i butikerna, att folk både köpte och gillade vad jag gjort.

Inget patent på receptet
Nu omsätter Nicofree 6,5 miljoner, har fem anställda och kvalitet som trumfkort. Men recepten till de sex Choice-smakerna är inte patentskyddade.

Efter diskussioner med en patentbyrå insåg Anneli att hon skulle följa Coca-Colas exempel och bevara recepten hemliga. Alla patent är nämligen offentliga.

– Däremot är dosan mönsterskyddad och varumärket figurskyddat i flera länder. Det har hittills kostat långt över 100 000 kronor, men det har det varit värt.

Hon valde att kategorisera Choice som livsmedel – ”som naturläkemedel hade det hamnat på fel hylla i butikerna”.
Entreprenörskolan: Lär dig söka patent

Du vet väl att du kan prenumerera kostnadsfritt på Bättre Affärer!
ANGE DIN E-POSTADRESS NEDAN
Publicerad 2009-11-10