NYHETER OCH TIPS FÖR FÖRETAG - NR 9, NOVEMBER 2009
Tillbaka till förstasidan Skriv ut Tipsa en kollega Prenumerera!

Varför du ska börja blogga redan i dag

Twitter, blogg, Facebook, mikroblogg, wiki. Har du också gått vilse i den digitala djungeln? Lugn, Bättre Affärer lotsar dig rätt – och berättar varför du ska logga in redan i dag!
Det är så enkelt. Kostar ingenting annat än ett par minuter åt gången – och du kan nå tusentals potentiella kunder. De nya sociala medierna är en marknadsföringskanal som man helt enkelt inte har råd att stå utanför.

– Du kan gå miste om nya kunder om du inte utnyttjar möjligheten att synas på nätets nya kanaler. Så här enkelt har det aldrig varit att få så mycket information om sina kunder och sin omvärld, säger Lena Carlsson, vd på kommunikationsbyrån Kreafon i Göteborg och författare till nya ”Marknadsföring och kommunikation i sociala medier”.

Välj hur du vill synas
För här finns kunderna – de nuvarande, de framtida! Här berättar folk hur de mår, vad de gillar, vad de inte gillar. Så det är bara att ta för sig av informationen. Och förutom att vara sin egen omvärldsbevakare genom att följa sin målgrupp på nätet, finns alla möjligheter att själv nå ut med information och budskap. Med sociala medier är chansen större än någonsin att vara med och styra bilden av ens varumärke.

– På en blogg kan du sätta dig själv och företaget på kartan, göra dig till expert, prata om det du tycker är viktigt och få direkt respons från läsarna, säger Lena Carlsson.

En liten butik kan skapa en nära relation med sina kunder – nätet kan användas till samma sak, även med kunder som är långt borta geografiskt. Man bjuder in kunden till samtal och uppmuntrar synpunkter och kommentarer. Och – nästa viktiga kom-ihåg: Lyssna på kunden! Sådan här dialog ger en unik möjlighet att verkligen få reda på vad kunden tycker.

Glöm inte att svara
– Det krävs ganska stort missnöje innan någon skriver en formell reklamation, men i ett social forum kan man lätt fånga upp missnöje och hinna förbättra sig innan skadan blir stor. Och dessutom göra en kund nöjdare, säger Lena Carlsson.

Och när det gäller kommentarer från läsaren har Lena ett konkret råd:

– Svara! Vad det än gäller så ska man inte strunta i det som sägs. Då har man sumpat sin chans till dialog.

Uppdatera inte bloggen för sakens skull! Känn din målgrupp och hur mycket information de vill ha.

– Unga och gamla fungerar olika, liksom datorvana kontra icke-datorvana. Kanske förväntar sig målgruppen flera inlägg om dagen i din blogg. Kanske räcker det med en uppdatering i veckan. Här gäller det att ha fingertoppskänsla.


Sociala medier är ett samlingsnamn för de tjänster eller kanaler som finns på nätet och som enkelt och snabbt för dig samman med tusentals användare eller läsare. Innehållet skapas av dig och av de som interagerar med det du skriver. Facebook, Twitter, wiki, blogg, mikroblogg, alla räknas till sociala medier.

Liten ordlista
  • Blogg: Kort för webblogg, som en publik dagbok. Där avsändaren snabbt kan publicera inlägg. Läsarna kan oftast lämna kommentarer och prenumerera på inlägg.
  • Mikroblogg/Twitter: En miniblogg, där inläggen begränsas till 140 tecken, ungefär som ett sms. Twitter är den absolut största.
  • Wiki: En sökbar webbplats där sidorna snabbt och enkelt kan redigeras av användarna. Exempel Wikipedia. Ordet wiki kommer från hawaiiska wikiwiki, som betyder just snabb.
  • Facebook: Comunnity för kontakt och nätverksbyggande, vänner emellan
 


Aktiver dig på nätet och få framgång i företaget, menar Lena Carlsson.

Fördelar med att hänga med
  • Stärka varumärket
  • Smart omvärldsbevakning
  • Stärka kundrelationer
  • Chans till dialog med kunden
 

Du vet väl att du kan prenumerera kostnadsfritt på Bättre Affärer!
ANGE DIN E-POSTADRESS NEDAN
Publicerad 2009-11-10