NYHETER OCH TIPS FÖR FÖRETAG - NR 10, DECEMBER 2009
Tillbaka till förstasidan Skriv ut Tipsa en kollega Prenumerera!
Entreprenörsskolan

Det ska du tänka på när du anställer

Om och när du ska anställa någon vet du bäst själv. Men när du väl gör det bör du ordentligt tänka igenom kravprofilen, och därmed arbetsbeskrivningen. Det är HR-konsulten Anna Blomquists bästa råd till den som står i begrepp att rekrytera.
Inte ens Anna Blomquist, konsult på HR-företaget Vitavia i Stockholm med 25 års erfarenhet av rekrytering, däribland 20 år som personalchef, kan tvärsäkert besvara frågorna om och när man bör anställa.

– Nej, det måste man avgöra helt själv, utifrån ekonomiska möjligheter, företagets framtidsplaner och mycket annat, menar hon.

Anna säger att rekryteringen av den första medarbetaren, vilket också innebär att man helt plötsligt har ett dubbelt så stort företag, är ett mycket stort steg för de flesta – inte minst psykologiskt.

– Då måste man även väga in sådant som sin förmåga att samarbeta och delegera, sin familjesituation och mycket annat. Inte sällan innebär rekryteringen också att man bör byta lokal, påpekar hon.

Ge någon en utmaning
När du väl söker en ny medarbetare bör du inte begå misstaget att fråga efter en BMW, när du egentligen bara behöver en Skoda. För då får du kanske civilekonomer bland de sökande till tjänsten som ekonomiassistent.

– Civilekonomen kan möjligen vara bra för en kortare tid, för att organisera rutiner och liknande, men blir sannolikt uttråkad och säger förmodligen upp sig redan efter en kort tid, varnar Anna Blomquist.

Anna säger att det vanligen är bättre att göra ungefär tvärtom, att ge någon en tjänst som är precis på gränsen av vad den klarar av, i förhållande till meriterna.
- Detta upplevs ofta som en utmaning för den man rekryterar, förklarar hon.

Anställ inte dig själv
Det allra vanligaste misstaget är dock att anställa någon som är nästan precis som man är själv. Samma kön, samma ålder, samma bakgrund, samma intressen och så vidare.
– Visst är personkemin viktig, men det är ofta ännu viktigare att den man anställer har andra infallsvinklar än dem man har själv. Det kan kännas lite jobbigt till en början, men på sikt brukar mångfald höja kreativiteten i företaget.

Det är dock inte alls säkert att just en nyrekrytering är vad företaget behöver, bara för att det har alldeles för mycket att göra.
– Kanske kan man organisera om, hyra in någon tillfälligt eller anlita ett bemanningsföretag, föreslår Anna Blomquist, som är konsult även i organisationsfrågor.


Tio goda råd
1. Tänk igenom dina behov. Är det verkligen en rekrytering du behöver, eller kan ditt företags behov lösas på något annat sätt? Med en omorganisation, genom att tillfälligt hyra in någon eller via ett bemanningsföretag?

2. Om du bestämmer dig för att rekrytera, tänk igenom vad du vill med rekryteringen. Vilken riktning vill du att ditt företag ska ta? En rekrytering är oftast en investering på miljonbelopp, och bör behandlas som en sådan.

3. Räkna ut kostnaderna! Frånsett lönen måste du betala 31,42 procent i arbetsgivaravgift (inklusive sociala avgifter) och 12 procent i semesterlön. Därtill kommer försäkringar, som arbetsskadeförsäkring, grupplivförsäkring, kanske en pensionsförsäkring och liknande.

En medarbetare med en månadslön på 25 000 kronor kostar vanligen företaget allra minst 37 000 kronor i månaden. Räkna på
www.verksamt.se,
där tre myndigheter har samlat mycket nyttig information.

4. Arbeta med kravprofilen och arbetsbeskrivningen. Tänk igenom precis exakt vad du vill ha, varken mer eller mindre. Och tänk redan nu på att mångfald berikar. Du söker en medarbetare, inte en livskamrat eller en ny kompis! Personkemi i alla ära, men kom ihåg att den du får bäst kontakt med inte nödvändigtvis är den mest lämpade för ditt företag.

5. Hör dig för bland dina vänner och kolleger. Kanske kan de föreslå någon lämplig kandidat?

Leta också på nätet! Besök databanker och rekryteringssajter som
www.monster.se
Länkpil www.stepstone.se
Länkpil www.arbetsformedlingen.se!


6. Lyckas inte det ovannämnda kan du sätta in en annons i lämplig tidning eller på passande rekryteringssajt. Bland tidningar är branschtidningar i många fall bäst. På Arbetsförmedlingen är annonserna gratis (passa på att fråga om de kan hjälpa i din rekryteringsprocess).

Är du orolig för att du får alltför många sökande, eller vill ha professionell hjälp, så anlita ett rekryteringsföretag! De flesta sådana åtar sig uppdrag inom alla yrken.

7. Till många arbeten räcker det att välja ut fem kandidater, men till vissa mer kvalificerade tjänster bör du ha tio eller fler sökande att välja mellan. Gör grundliga intervjuer och genomför gärna person- och kompetenstester av de sökande. Ring slutligen din favoritkandidats referenser, och fråga sådant som varför han eller hon slutade på sin tidigare tjänst. Är svaren inte de du önskar dig, gå vidare till nästa kandidat på listan.

8. Skriv ett anställningsavtal, och se till att det följer kraven i Las. På internet hittar du typavtal att kopiera, de mest lämpliga hittar du vanligen hos din egen branschförening. Glöm inte klausuler om sekretess! De flesta företag har åtminstone någon sorts företagshemligheter, och/eller hanterar känsliga personuppgifter.

9. Överväg att inleda anställningen med en provanställning om din kandidat är oprövad. Du kan låta någon vara provanställd i upp till sex månader, vilket ger dig gott om tid att ta reda på om du har hittat rätt person till rätt post.

10. Ge den du har anställt en rejäl introduktion i sitt arbete. Skriv en introduktionsplan. Detta slarvas det tyvärr ofta med, vilket gör att många nyanställda presterar långt under sin kapacitet under den första tiden.
 


Annas tips inför din första rekrytering
1. Är du osäker på om du behöver anställa eller inte kan du börja med att hyra in någon tillfälligt eller anlita ett beman-
ningsföretag. Efter ett par månader vet du förmodligen om företaget fungerar bättre med två personer i stället för en, och om det lönar sig ekonomiskt.

2. Har du Sveriges i särklass vanligaste företagsform, enskild firma, behöver du inte byta företagsform till handelsbolag eller kommanditbolag eller aktiebolag bara för att du anställer någon. Det finns tiotusentals enskilda firmor som har anställda.

3. Läs på lite om Las, Lagen om anställningsskydd, innan du anställer någon. Prata också gärna med din branschförening om vilka villkor som gäller för just din bransch. Besök
www.verksamt.se,
där tre myndigheter har samlat nödvändig information för företagare. Ta också gärna kontakt med någon företagsrådgivare. Var aldrig rädd för att fråga!

4. När du har hittat någon, inled anställningen med en tidsbegränsad anställning eller en provanställning. På så vis slipper du binda upp dig ekonomiskt för en lång tid framåt. Det brukar också ta tid att veta om man trivs tillsammans, liksom om du kan hantera det ekonomiska och sociala ansvar som en anställning innebär.

5. Hur mycket lön du ska betala kommer du överens med tillsammans med din medarbetare. Hör dig för hos din branschförening om lämplig nivå, och vilken miniminivå du inte får underskrida. Fundera även på om du bör teckna kollektivavtal och om du bör gå med i någon arbetsgivar-
förening. Kom också ihåg att anmäla dig som arbetsgivare på Skatteverket. Det gör du enklast på
www.skatteverket.se.
 

Du vet väl att du kan prenumerera kostnadsfritt på Bättre Affärer!
ANGE DIN E-POSTADRESS NEDAN
Publicerad 2009-12-15