NYHETER OCH TIPS FÖR FÖRETAG - NR 10, DECEMBER 2009
Tillbaka till förstasidan Skriv ut Tipsa en kollega Prenumerera!
Krönika

Lär av jultomten – och gör bättre affärer

Det är jultider och förmodligen anstränger du dig lite extra för att vara trevlig och omtänksam. Inte bara mot barnen och familjen utan också mot kollegor, leverantörer och kunder. Du sprider komplimanger, julkramar och hälsningar.
Kanske tänker du inte på det, men din nyvunna omtänksamhet är smittsam. Din gest besvaras med ett leende. När du skrattar gör andra det också. Alla trivs lite bättre.

Denna insikt om trivselvirusets smittoeffekt är något som framgångsrika företagsledare tagit fasta på. Inte bara under jultider utan under hela året. I många fall har det gått så långt att det blivit en naturlig del av deras personlighet.

Framgångsrika entreprenörer, politiker och företagsledare tycks ha det gemensamt att de är förbaskat trevliga som personer. Ja mer än så, de är sympatiska, lättsamma, intresserade, sociala och alltid snabba att komma med komplimanger. Det ska du lära dig av. På din resa mot framgång möter du mängder av människor, och för att nå riktigt högt är du beroende av deras stöd.

Bakom varje kund, faktura och leverantör finns det individer – och tro det eller inte, de flesta är ganska lika dig. Det är väl ganska självklart att det är behagligare att ha att göra med sympatiska personer, oavsett om du är medarbetare, kund, leverantör eller samarbetspartner.

I din strävan att utveckla ditt företag i hård konkurrens med alla andra, glöm inte bort att vara trevlig. Mot alla. När du är stressad är det lätt hänt att du snäser av folk, ger gliringar eller uppträder osympatiskt. ”Det är dem du trampar ner på väg upp, som du möter på väg ner”, var det någon klok person som sa. Om du anstränger dig för att vara generös mot andra, kommer du snart att märka att du inte bara avancerar fortare, får fler kunder, bättre samarbetspartners och säljer mer – du kommer dessutom att ha betydligt roligare på din resa.

Se julhelgen som en övning att träna upp din sociala talang. Och när du kommer tillbaka efter ledigheten fortsätt på samma spår. Ansträng dig att berömma kollegans nya kofta, kundens parfym eller revisorns snygga skor. Skicka ett vykort och tacka för ett bra samarbete. Lägg en hand på receptionistens axel och förklara att du är tacksam för att han eller hon alltid ställer upp när du behöver det. Har dina medarbetare arbetat långa timmar den senaste tiden beställ blommor till familjen och berätta att deras man/hustru/mamma/pappa gjort stora insatser på jobbet och buketten är en symbolisk kompensation för sena kvällar på kontoret. Bara din kreativitet begränsar dig. Och din vilja att anstränga dig lite extra.

Det är ingen slump att jultomten är populär.



Du vet väl att du kan prenumerera kostnadsfritt på Bättre Affärer!
ANGE DIN E-POSTADRESS NEDAN
Publicerad 2009-12-15